Media społecznościowe w służbie NGO


niedziela 30/12/2012
1

Niedawno miałem przyjemność prowadzić seminarium dla przedstawicieli organizacji pozarządowych. Seminarium dotyczyło szeroko pojętego networkingu oraz wykorzystania mediów społecznościowych do działań promocyjnych i wizerunkowych. Organizatorem była Fundacja AKAT (zapraszam do polubienia na Facebooku). Chciałbym też podziękować wszystkim uczestnikom seminarium. Jestem pełen podziwu dla Waszych działań i poświęcenia, które sprawia, że świat jest lepszym miejscem.

Czym działania w mediach społecznościowych dla marek i usług różnią się od działań dla organizacji pozarządowych? Przede wszystkim budżetami, ale nie należy tego uważać za ograniczenie. Wręcz przeciwnie! Dzięki małym nakładom finansowym, lub wręcz ich braku, organizacje NGO muszą przykładać większą wagę do zamieszczanych treści. Coraz lepiej radzą sobie z działaniem na emocje odbiorców. Mogą też często prosić o udostępnienia czy klikanie w „Lubię to”. Każde takie kliknięcie pomaga zbudować zasięg i tym samym dotrzeć do osób, które będą chciały pomóc poprzez adopcję bezdomnego zwierzaka lub wpłacenie funduszy na szczytny cel. Działania w internecie prowadzone przez NGO mają zatem ten sam cel co działania komercyjne: sprawić, aby odbiorca wykonał określoną akcję (w działaniach komercyjnych będzie to zakup produktu). Jak tego dokonać? Najpierw trzeba w jak największej liczbie odbiorców obudzić empatię. Gdy już to zrobimy należy od razu pokazać jak mogą pomóc. Bo co nam da to, że 100 tysięcy osób obejrzało nasz poruszający materiał wideo? Należy pamiętać, że mamy zaledwie kilka sekund zanim emocje opadną, na to, aby skierować osobę do strony gdzie za pomocą kilku kliknięć dokona akcji dającej nam, jako organizacji NGO, realny benefit. Dobrze sprawdza się posiadanie profili na portalach społecznościowych (Facebook, Twitter, Pinterest, Youtube) gdzie wywołujemy emocje, oraz strony www, która jest naszym centrum informacji o naszej działalności. Prostą, użyteczną i odpowiadającą naszym potrzebom stronę możemy za darmo założyć na WordPress.com lub na Blogerze. Dobrym przykładem jest strona karmimypsiaki.pl. Warto zwrócić uwagę na spójność wizualną strony oraz fanpage’a.
Wróćmy do wyżej wspomnianego materiału wideo. Jest to najskuteczniejsza forma przekazu w internecie. Bardzo mocno wpływa też na nasze postawy i zachowania. Jednak musimy pamiętać, że aby tak się stało materiał wideo nie może być w formie „mówiącej głowy”, która zachęca nas do działania i opowiada o problemie. Konieczne jest wzbudzenie wśród odbiorców wspomnianej wcześniej empatii. Film może być drastyczny, smutny, przygnębiający, zaskakujący, ale nie może być nudny. Jednym z najlepszych przykładów jest film promujący akcję „Don’t text and drive”.

Poniżej zamieszczam link do prezentacji, którą omawiałem na seminarium:
Media społecznościowe dla NGO


Komentarze 1 Dodaj komentarz

 
  1. Artur Roguski :) MANIPULOWANIE EMOCJAMI… W realu postrzegamy jako NIETYCZNE… Nie rozumiem dlaczego w internecie – w sieci SZKODLIWOŚĆ ma być mniejsza?…”[...] Należy pamiętać, że mamy zaledwie kilka sekund zanim emocje opadną, na to, aby skierować osobę do strony gdzie za pomocą kilku kliknięć dokona akcji dającej nam, jako organizacji NGO, realny benefit.”. :( ALE, ale… Popieram taką akcję :)
    http://www.szybowce.com/
    Niepełnosprawni Latają!
    Wpłać kasę na akcję dostosowania dwumiejscowego szybowca dla osób niepełnosprawnych. Dodajmy Niepełnosprawnym skrzydeł!
    http://www.szybowce.com/
    DO SIEGO ROKU – Niesforne Dziecię Gutenberga.

       Odpowiedz
    0
    0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


+ siedem = 11

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>