Kiedy Polska zacznie ćwierkać?


piątek 05/10/2012

Patrzymy trochę z zazdrością na szaleństwo zza oceanu na temat ćwierkania. Jednocześnie zastanawiamy się dlaczego nie dzieje się to u nas? Czy przeszkodą jest mała świadomość mikroblogingu w Polsce? A może niska liczba telefonów umożliwiających sprawne korzystanie z Twittera? Moim zdaniem nie tu tkwi przyczyna.

Coraz więcej Polaków posiada telefony, na których można instalować różnego rodzaju aplikacje, również te służące do obsługi kont społecznościowych takich jak Facebook czy Twitter. Trend ten, jeśli się nie nasili, to na pewno utrzyma przez następne lata. Niska świadomość mikroblogów? Bardzo popularny na świecie Tumblr w Polsce ma mało aktywnych użytkowników, powoli zamiera BLIP. Wydaje się, że te argumenty tylko potwierdzają tą tezę.

Zastanówmy się jednak wokół czego kręci się popularność Twittera w USA. Oczywiście wokół celebrytów takich jak gwiazdy muzyki, aktorzy, politycy, sportowcy. To im mikrobloging zawdzięcza swoją popularność. Ich fani zaczęli ćwierkać i śledzić swoich idoli bo ci byli na Twitterze, a nie na odwrót!

Ktoś może powiedzieć, że mamy przecież tylu celebrytów, którzy mogliby ćwierkać i nakręcać modę na mikrobloging. Problem tkwi w tym, że polscy celebryci są jak polskie rolnictwo: zamiast kilkudziesięciu dużych gospodarstw mamy tysiące mały poletek. Większość z nich nie ma wystarczającej siły, aby przyciągnąć liczne grupy fanów na nową platformę społecznościową. To samo niestety jest z polskimi sportowcami, zwłaszcza po nieudanych Igrzyskach Olimpijskich. Honor mikroblogingu starają się ratować polscy politycy ale zdecydowanie nie sprzyja im ogólna atmosfera wokół polityki.

Oczywiście należy również brać pod uwagę różnice kulturowe i demograficzne, które mają wpływ na konsumpcję mediów, zwłaszcza tych nowych. Mój mały apel jest następujący: przestańmy narzekać i starajmy się działać oraz angażować na Twitterze zamiast sprzedawać. Nigdy nie osiągniemy takiej skali jak w innych krajach, ale lokalnie można ugrać dużo. Zwłaszcza, że ćwierkanie wydaje się być tańsze od postowania na Facebooku.


Moje najnowsze wpisy

 

Media społecznościowe w służbie NGO

niedziela 30/12/2012

Niedawno miałem przyjemność prowadzić seminarium dla przedstawicieli organizacji pozarządowych. Seminarium dotyczyło szeroko pojętego networkingu oraz wykorzystania mediów społecznościowych do działań promocyjnych i wizerunkowych. Organizatorem była…


Facebook nie będzie już taki jak kiedyś.

piątek 21/09/2012

Od dziś f-commerce zagościł  w pełnej krasie na największym portalu społecznościowym na świecie. Administratorzy Fan Page’y powyżej 400 fanów mają możliwość tworzenia dedykowanych ofert promocyjnych…


Historie siłą napędową Facebooka

poniedziałek 10/09/2012

Zapewne nie raz zastanawialiście się dlaczego pod zdjęciem półnagiej dziewczyny z Fan Page'a "Fajna jesteś, dziś śpisz u mnie", które minutę wcześniej polubiliście pojawia się…


Targetowanie wpisów na Facebooku.

niedziela 02/09/2012

Już niedługo wszyscy moderatorzy stron na Facebooku będą mieli możliwość kierowania swoich wpisów do wybranych grup fanów. Targetowanie wpisów jest kolejną zmianą, która zarówno klientom…