Typy reklam samochodów w prasie, radiu i telewizji


piątek 04/04/2014
3

Postanowiłem usystematyzować pewne stałe typy reklam samochodów oparte na tym samym schemacie. Kreatywność powinna być wyróżnikiem dobrej reklamy, jednak wiele reklam – mówiąc brzydko –  jedzie na tym samym patencie. Poniżej moje (arche)typy reklam samochodowych:

1. Reklamy prasowe

a) po prostu auto

 

Reklamy minimalistyczne. Nie skupiają się one na cechach samochodu oraz nie są sprzedawane emocje związane z samochodem, takie jak: szybkość, wolność czy dynamika. Autorzy mówią, że są to po prostu auta oraz, że auta to ich życie. Reklamy operują bardzo prostym przekazem, nie ma tutaj żadnych haseł reklamowych opartych na metaforze, czy grze słownej. Jest bardzo prosto, ale jak mawiał Bob Dylan – „prostota to ostanie stadium doskonałości”. Szata graficzna również bardzo minimalistyczna. Widzimy czarne jednolite tło, logo marki oraz hasło. Spójność formy i treści.

b) dane techniczne

Reklamy „mówiące” danymi technicznymi pojazdu. Zazwyczaj są to parametry silnika (pojemność, „kuce”, cylindry etc.), jednak w reklamach poniżej mamy dane odnośnie czasu, jaki potrzebny jest nam do zmiany biegu (reklama Volkswagena). W przypadku reklamy Audi podany jest czas w jakim auto rozpędza się od „zera do setki” (lewy dolny róg).

  

2. Reklamy radiowe

a) narrator

Zarówno w reklamie Volkswagena i w reklamie Suzuki występują narratorzy z bardzo ciekawymi głosami, którzy opowiadają i opisują. Są oni właściwie jedynymi głosami występującymi w reklamie. W reklamie Suzuki słyszymy jeszcze głos Japończyka, ale tylko przez krótką chwilę. W obydwu reklamach w tle leci ścieżka dźwiękowa. Reklamy różnią się od siebie samą formą, jednak myślę, że można je przyporządkować do jednego modelu.

http://karma-zyn.wrzuta.pl/audio/4uYR7jtiRh7/reklama_radiowa_volkswagen

http://www.youtube.com/watch?v=8f7tmQxWVoc

b) cena

Reklamy te nie są podobne do siebie w samej formie, jednak opierają się na modelu niskiej ceny. Wykorzystują one jako przynętę właśnie niską cenę, bądź obniżki, czy promocje. Nie ma co ukrywać, że dla zdecydowanej większości Polaków kryterium ceny jest tym najważniejszym i reklamy często wykorzystują ten chwyt i model.

http://w756.wrzuta.pl/audio/0jnur2w6D92/polonez_-_reklama_w_radio_39_98

http://www.youtube.com/watch?v=kCRxofjerG8

 

3. Reklama telewizyjna

a) hit

Reklamy te wykorzystują piosenki, które istniały już wcześniej i nie zostały wyprodukowane tylko i wyłącznie na potrzeby reklamy. Warto zauważyć, że są to piosenki raczej popularne, ale posiadają jakąś wartość artytyczną. Ostatnio jest to chyba najbardziej popularny model reklamy telewizyjnej samochodów. Reklamy te wyglądają podobnie pod względem montażu – szybkie, pocięte, dynamiczne sceny, auto zawsze w ruchu w różnej scenerii, jednak spójnej ze sobą (zależnie czy jest to auto miejskie, terenowe czy rodzinne itp.). Muzyka jako forma wyrazu artystycznego, jest chyba najbardziej „nośna emocjonalnie” i dzięki temu w idealny sposób sprzedaje emocje zawarte w reklamie. Zależnie jaki jest to samochód, mamy muzykę pasującą do danej grupy docelowej i do danego typu samochodu. Jeśli jest to auto rodzinne to występuje muzyka wesołkowata, sielankowa. Gdy auto jest targetowane na mężczyzn, muzyka jest bardziej dynamiczna i agresywna etc. Na koniec reklamy muzyka jest delikatnie ściszania i przeważnie lektor wyczytuje nazwę marki, model i hasło reklamowe.

http://www.youtube.com/watch?v=GgYxJpw5vPE

http://www.youtube.com/watch?v=zWWRrMoRSDE

http://www.youtube.com/watch?v=qHf6G4kDVRw

 

b) kobieta – przedmiot

Reklamy, w których rola kobiety jest dosyć przedmiotowa. O ile w przypadku pierwszej reklamy kobieta jest pokazana jako zmysłowa istota, tak w drugiej jest ona przedstawiona dosyć wulgarnie. Zaś w reklamie BMW kobiety występują jako miły i estetyczny dodatek, a ich zadaniem jest wielbienie i podziwianie mężczyzny i jego samochodu. Kobiety – zupełnie jak na koncercie jakiegoś boysbandu – rzucają swoją bieliznę w stronę mężczyzny.

http://www.youtube.com/watch?v=yFIbMtDu0-Y

http://www.youtube.com/watch?v=0AHnVMBdN4U&list=PL7A82D65DBE08504D

http://www.youtube.com/watch?v=AGoS1mDhMKI

 

c) globtroter

Chyba najpopularniejszy model reklamy samochodu. Odnoszę wrażenie, że jak agencja nie ma żadnego ciekawego pomysłu na reklamę to zawsze korzysta z tego szablonu. W reklamach typu „Globtroter” widzimy samochód, który przemierza świat. Widzimy pięknie impresje – w tle występują góry, lasy, morza, kaniony etc. Często występują ujęcia z lotu ptaka. Takie reklamy mają zazwyczaj sprzedawać emocje takie jak wolność i niezależność. Zdają się one jasno i dobitnie mówić odbiorcy: „Zobacz, tym samochodem będziesz przemierzał i zdobywał świat. Poczujesz się wolny jak ptak i niezależny”. Takich reklam bazujących na tym schemacie powstało już bardzo wiele.

http://www.youtube.com/watch?v=SLgiipqU_hw&list=PL7A82D65DBE08504D&index=3

http://www.youtube.com/watch?v=73DUtvc8pyE&list=PLYVGwSg7sauWIpzLWpWUW1Cz4oaY3JefD

http://www.youtube.com/watch?v=D1ZCcjjlAkU&list=UUr0eaDeQn0dez3ouTqw–Xw

 

d) skojarzenia erotyczne

Model sprzedawnia aut poprzez erotykę jest bardzo popularny, gdyż to panowie są w znakomitej większości targetem reklam samochodów. Choć skojarzenia erotyczne powoli zaczynają stawać się nudne i w „branżuni” uważa się, że reklamowanie seksem jest pójściem na łatwiznę, to nadal powstają reklamy oparte na tym patencie. Warto zaznaczyć, że w tych reklamach nie występuje erotyka sensu stricto, czyli tzw. „szczucie cycem” – nie ma półnagich kobiet prężących się na maskach aut, czy inaczej pokazujących swoje wdzięki. Reklamy te bardziej nawiązują do seksu poprzez aluzję i opierają się one na skojarzeniach. W przypadku reklamy Peugota został wykorzystany efekt trzęsącego się samochodu co sugeruje, że w środku ktoś oddaje się swoim namiętnością. Reklama jest jednak bardzo zabawna ze względu na wystąpienie w niej uroczych, bardzo figlarnych biedronek. Golf natomiast wykorzystał motyw orgazmu. Widzimy kobietę, dla której jazda samochodem jest tak podniecająca, że dostarcza ona wrażeń jak ekstaza. Kobieta sapie, dyszy, zwężają się jej źrenice, dostaje dreszczy etc. Natomiast w reklamie Toyoty wykorzystany został motyw występujący często w filmach… pornograficznych. Widzimy seksowną kobietę, stojącą przy zepsutym samochodzie, gdzieś na zupełnym pustkowiu. Nagle zza horyzontu wyjawia się pojazd prowadzony przez mężczyznę, który podjeżdża i zatrzymuje się przy jej samochodzie, jednak reklama zaskakuje, gdyż mężczyzna szybko odjeżdża od pięknej kobiety.

http://www.youtube.com/watch?v=X__ZVbE9EFI&list=PL7A82D65DBE08504D

http://www.youtube.com/watch?v=uPxqlKJqKqM&list=PL59EB50EDB2651323

http://www.youtube.com/watch?v=kzlapQdPRxU

 

f) reklama samochodu bez… samochodu

Z tą grupą sytuacja ma się zgoła inaczej. Nie możemy powiedzieć, że istnieje tu jakiś jeden model czy szablon według którego robi się reklamę. Reklamy te różnią się bardzo pomiędzy sobą i właście nie mają żadnych podobieństw. Zaklasyfikowałem je do jednej grupy, gdyż występuje tu dosyć specyficzny model reklamy. Mianowicie te klipy reklamują samochody bez używania ich w reklamie. Jest to bardzo dobry, kreatywny model nie opierający się na dosłowności i reklamy te zazwyczaj wzbudzają wiele entuzjazmu, zarówno wśród odbiorców jak i pracowników branży reklamowej.

http://www.youtube.com/watch?v=y1SCsG9cPbE&list=PLYVGwSg7sauWIpzLWpWUW1Cz4oaY3JefD

http://www.youtube.com/watch?v=nLwML2PagbY

http://www.youtube.com/watch?v=OghuKOj0KmM

 

Zgadzacie się z tym podziałem? Może sami zaobserwowaliście jakieś schematy i macie jeszcze jakieś swoje typy?

Zapraszam do dyskusji.

Źródło: http://www.developzone.pl/strefa_klienta.php?pro_id=23.


Komentarze 3 Dodaj komentarz

 
  1. [url=https://loveawake.ru/znakomstva/]Знакомства Norre Nebel. Сайт знакомств Norre Nebel бесплатно, без регистрации, для серьезных отношений.[/url]

       Odpowiedz
    0
    0
  2. топ популярных товаров на wumen.site – интернет магазин с хорошими ценами у нас в наличии много товаров для покупок,на любой вкус и цвет
    [url=http://wumen.site/]Click here![/url]

       Odpowiedz
    0
    0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


dziewięć + = 13

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>