Agora kończy z fikcją bezpłatnej treści w Internecie


wtorek 04/02/2014
2

Odważnie. Naprawdę. Agora nie tylko zamknęła dostęp do bezpłatnych treści na stronie wyborcza.pl, ale także wprowadziła płatne archiwum podcastów TOK FM należących do Agory na urządzeniach mobilnych. To bez wątpienia wielki dzień w historii wydawnictwa. Bez wątpienia odważny. Czy jednak także bez wątpienia właściwy?

Większość wydawców od lat zadaje sobie proste pytanie, jak zarabiać na treściach w Internecie. Odpowiedź jednak taka prosta i oczywista już nie jest, bo każdy ruch pociąga za sobą poważne konsekwencje, od których nie ma już odwrotu. Obecnie w Internecie dochodzi do pewnego absurdu. Aby wyprodukować wartościową treść i udostępnić ją czytelnikowi, należy zatrudnić profesjonalnych dziennikarzy, redaktorów, korektorów, grafików, programistów… lista może być jeszcze długa. Koszty stają się coraz wyższe, a w tym samym czasie udostępniamy treści w sieci za darmo. Pojawia się złudne wrażenie wśród użytkowników, że wszystko online jest i powinno być bezpłatne. Jak może ratować się wydawca, żeby nie pójść z torbami?

Może sprzedawać reklamy online na stronach lub w newsletterach. Tylko przy spadających cenach reklamy i wyższych kosztach pozyskania uwagi czytelnika w sieci, to w mojej ocenie droga donikąd. Dochodzi do absurdu polegającego na tym, że wydawca produkuje na swój koszt wysokiej jakości treść, a do tego musi płacić za pozyskanie bezpłatnego użytkownika, który zobaczy (lub nie zobaczy) reklamy przy artykule. Reklamy, które są coraz tańsze i zwykle są w stanie sfinansować niewielką część poniesionych wydatków związanych z produkcją treści. Ten model jest w dłuższej perspektywie patologiczny.

Agora doszła do wniosku, że najlepszym rozwiązaniem będzie miesięczny abonament za dostęp do wszystkich treści, wraz z cyfrowymi wydaniami Gazety Wyborczej na urządzenia mobilne. Sensowny abonament zaczyna się od 29,90zł miesięcznie. Niby to tylko 1zł dziennie, ale może niecodziennie mam ochotę czytać Gazetę? Do tego dochodzi też archiwum podcastów TOK FM, które bardzo lubię słuchać na smartfonie – teraz za dodatkowe 2,69 EUR miesięcznie. Co na to fani podcastów mobilnych? Wystarczy poczytać komentarze pod wpisem na Facebooku: Post użytkownika Radio TOK FM.

W mojej ocenie ruch w kierunku płatnych treści jest słuszny. Produkcja wysokiej jakości treści jest bardzo kosztowna, ale uważam, że cena jest za wysoka o ok. 10zł w przypadku każdego z tych abonamentów. Z kolei archiwum podcastów TOK FM powinno kosztować 0,89-1,78 EUR miesięcznie.

Wprowadzanie nowych modeli dystrybucji treści to jedno z największych wyzwań stojących przed wydawcami w ciągu najbliższych lat. Gdy czytają Państwo ten artykuł, niejedna redakcja poszukuje sposobu na monetyzację treści. Agoro, dziękuję za uwagę odwagę. 

PS. Już wkrótce jako redakcja Magazynu Online Marketing Polska zaprezentujemy własne, autorskie rozwiązanie na cyfrową dystrybucję treści, nad którym pracowaliśmy od wielu miesięcy. Myślę, że wielu zaskoczymy:)


Komentarze 2 Dodaj komentarz

 
  1. Czasopisma muszą zacząć sprzedawać treści w Internecie. Darmowe treści na portalach, często o niskiej jakości a nawet z błędami ortograficznymi i stylistycznymi będą odrzucać coraz więcej ludzi. Jednym ze sposobów na to jest uruchomienie strony internetowej czasopisma na platformie takiej jak http://www.sorium.info, która umożliwia zarządzanie czasopismem i monetyzację treści.

       Odpowiedz
    0
    0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


× 3 = dwadzieścia cztery

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Czas Honoru Powstanie - pierwsze wrażenia

wtorek 26/08/2014
1

Powstanie Warszawskie budzi wiele emocji. Często wyrabiamy sobie o nim zdanie pod wpływem opinii innych osób, nie próbując samemu sięgać po jak najwięcej informacji na…


Jak już dziś zainstalować iOS7 na iPhone i iPad?

piątek 12/07/2013
0

Coraz więcej użytkowników iPhone'ów oraz iPadów znudzonych dotychczasowym systemem operacyjnym iOS 6, a jednocześnie ciekawych nowości, jakie niesie ze sobą iOS 7 i nie lubiących…


Nowy Gmail dotknie wszystkich wysyłających e-mailingi

poniedziałek 03/06/2013
1

Google wprowadził aktualizację swojego klienta pocztowego Gmail i powoli klienci otrzymują dostęp do nowego wyglądu. Zmiana niby niewielka, ale kluczowa dla wszystkich, którzy wysyłają e-mailingi,…


Jest rozwiązanie dla nc+

sobota 06/04/2013
29

Wyobraźmy sobie taki oto scenariusz. 5. kwietnia przy okazji debiutu nowej paczki CANAL+ oraz usługi NC+GO Prezes NC+ nagrywa film w jednym z profesjonalnych studiów należących…


Jak nc+ (nie) radzi sobie z kryzysem w mediach społecznościowych?

poniedziałek 25/03/2013
35

Trzeba przyznać, że rzadko kiedy w tych czasach udaje się jakiejkolwiek firmie tak długo utrzymać wprowadzenie nowego produktu w tajemnicy tak jak było to w…