Generacja Y chce się „wyżyć” w pracy


czwartek 28/08/2014

Igrek wybaczy niższe zarobki, ale tylko wtedy, gdy w zamian otrzyma szanse rozwoju zawodowego a firma pieniądze zainwestuje w innowacyjne projekty. W przeciwnym razie przedstawiciel pokolenia Y zasili liczne grono skoczków.

Pracodawco, nie przywiązuj się

Jeśli zastanawiasz się czy Twoi pracownicy mają charakter skoczków, spójrz na ich CV. Zmieniają firmę co dwa lat lub częściej? W takim razie istnieje duże prawdopodobieństwo, że szybko odejdą także z Twojego przedsiębiorstwa.

Młodzi mobilni

Według badań 29% Polaków patrzy przychylnie na częstą zmianę pracy. Nie jest to przytłaczająca większość, ale proporcje zmieniają się, kiedy weźmiemy pod uwagę opinie ludzi młodych. W 2008 roku firma IPK przyjrzała się trendom panującym wśród tej grupy zawodowej. Osoby poniżej 25 roku życia zmieniają pracę średnio co 14 miesięcy. Nie ma tu mowy o lojalności i przywiązaniu do firmy.

W Polsce nie poskaczesz?

Poszukiwanie swojej wymarzonej drogi zawodowej jest zrozumiałe, ale bycie skoczkiem to niewygodna etykieta. Obszerne CV może okazać się problemem w trakcie szukania posady. Jumpersi, doceniani na Zachodzi, w Polsce budzą mieszane emocje. Poza granicami patrzy się na nich przychylnie. Przypisywane są im pozytywne cechy, w tym odpowiedzialność i chęć samorozwoju. Częsta zmiana pracy odbierana jest jako obrona przed wypaleniem zawodowym. Bogate, różnorodne doświadczenia postrzegane jest jako kapitał osoby, który może zostać wykorzystany w przedsiębiorstwie. Natomiast krajowi pracodawcy mają obawy przed zatrudnieniem skoczków. Nie chcą inwestować czasu i środków w szkolenie osoby, która po kilku, kilkunastu miesiącach odejdzie.

Cenny skoczek

Jednak często jumper to pracownik, o którego watro zabiegać. Ambitny, chętny do pracy i poszerzania swoich kompetencji. Jeśli pracodawca stworzy odpowiednie warunki dla takiej osoby, ma szanse zatrzymać ją na dłużej.

Jak zabrać trampolinę

Obecnie do przyciągnięcia najlepszych pracowników nie wystarczą pieniądze. Dobra pensja to nie najważniejszy czynnik decydujący o wyborze pracodawcy. Możliwość rozwoju kariery zawodowej i ciągłe wyzwania są dla skoczków bardziej kusząca niż wysokie zarobki. Pracodawcy coraz częściej zdają sobie z tego sprawę. Ci najbardziej pożądani skupiają się zarówno na potrzebach materialnych, jak i intelektualnych swoich pracowników.

Igrek się niecierpliwi

Bycie skoczkiem wpisuje się przede wszystkim w profil młodych ludzi, przed 30 rokiem życia. To pokolenie urodzone po 1982 roku, przez socjologów nazwane generacją Y. Potrafią sprecyzować swoje oczekiwania i dążą do ich realizacji. Także tych zawodowych. Jeżeli pracodawca nie daje takiej możliwości, Igrek odchodzi. Dlatego przedstawiciele pokolenia Y są często jednocześnie zawodowymi jumpersami. Wg prof. Czapińskiego, prawie 50% Igreków to hedoniści. Nie dziwi więc, że także praca ma być dla nich przyjemnością. Nie każda branża spełnia jednak wymagania tego pokolenia.

X – analogia, Y- cyfryzacja

Igrek stawia na innowacyjność i kreatywność. Zatrzyma się w firmie, która daje możliwość zawodowego rozwoju i ciągłego odkrywania. Nie istotne czy będzie to nowy program komputerowy, lek, pierwsze zdiagnozowanie nowych trendów społecznych. Ważne, aby czuł, że jego praca ma sens i nie jest jedynie anonimowym trybikiem w korporacyjnej machinie. Ma oczekiwania, ale wie, że może dużo zaoferować potencjalnemu pracodawcy.

I chociaż rynek pracy wciąż jest skonstruowany według schematu myślenia pokolenia X, w końcu będzie musiał dostosować się do nowego, nieujarzmionego, ale bezcennego potencjału zawodowego ich następców: generacji Y.

 

Linki do wykorzystanych stron:

http://natemat.pl/6547,nadchodzi-generacja-y-mlodzi-zdolni-i-nielojalni-pracodawcy-w-strachu-bo-nie-sa-gotowi-na-ich-przyjecie

http://natemat.pl/17355,generacja-y-zdolni-i-ambitni-ale-nie-do-kazdej-pracy-sie-nadaja-kto-ich-na-pewno-nie-zatrudni

http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,11685481,Zakowski_po_wywiadzie_z_Doda___To_kompletnie_inne.html

http://natemat.pl/17355,generacja-y-zdolni-i-ambitni-ale-nie-do-kazdej-pracy-sie-nadaja-kto-ich-na-pewno-nie-zatrudni

http://www.accenture.com

http://hrc.pl/praca/146/889/Skoczkowie,-czyli-jumpers

http://www.praca.pl/poradniki/temat-dnia/kim-jest-jumper_pr-222.html

http://hrstandard.pl/2009/10/15/skoczek-w-pracy/

http://mlodziwlodzi.pl/pracodawcy/infosys/

http://www.bpo.lodz.pl/aktualnosc/2/2/4

http://www.rynekpracy.pl/dla_mediow_1.php/wpis.5


Moje najnowsze wpisy

 

Gesty Tuska czyli nie samym słowem polityk żyje.

poniedziałek 08/09/2014

P. Simon twierdził, że „o skuteczności aktorów politycznych przestaje decydować autentyczne przywództwo, które jest zastępowane przez marketingowe techniki zarządzania wizerunkiem politycznym” (Ostrowska-Dobek, 2004).Składa się na…