W obronie badań!


środa 23/04/2008
0

No ładnie… dopiero jeden wpis na blogu, a już się badaczom rynku dostało. W komentarzu do ostatniego wpisu Przyjaciel pisze:

"Widać z tego, że cała branża badawcza ma kłopoty ze swoją wiarygodnością i trzeba dodać, że na te kłopoty solidnie zapracowała."

Co ciekawe, Przyjaciel ma na myśli fundamentalną rzetelność w kontaktach z klientami, a nie warsztat metodologiczny lub analityczny, a nawet realizację.

Cóż, ja także uważam, że badacze są sami winni negatywnym opiniom, jakie o nich krążą. Na tej samej zasadzie, jak winien jest temu każdy polityk czy marketer. To my kształtujemy własny wizerunek, nikt inny.

Kiedyś krążył dowcip, że konsultant to taki człowiek, który zapytany o godzinę pożyczy Twój zegarek i weźmie 10 000 za odpowiedź. Parafrazując, niejeden badacz to taki człowiek, który zapytany o godzinę odpowie, że trzeba zrobić badanie na próbie 1000 osób.

Tymczasem oczywiście najlepsze, mądre i ciekawe badania nie są jedyną podstawą do podejmowania decyzji. Na przykład na ostatnim Kongresie Badaczy PTBRiO była fascynująca prezentacja Tomka Bartnika z Corporate Profiles Consulting, o tym w jakich sytuacjach pracuje się nad strategią marki bez badań. Można? Można!

Zdarza się i nam powiedzieć klientowi: "macie takie a takie dane, to kupicie tu i tu, tamto można oszacować, a badań teraz nie róbcie, bo szkoda pieniędzy." Wydawało nam się, że jest to normą – ze słów Przyjaciela wynika, że jednak nie jest. Tymczasem jeśli klient nierozsądnie wyda swój budżet, na dłuższą metę stracą wszyscy. Jak widać.

Co mogę powiedzieć w obronie badań? Ano trzeba szukać różnych rozwiązań. Badania rynku na pewno są jednym z nich i często są po prostu niezbędne. Róbmy takie badania, by nasze raporty były cenne dla naszych klientów. Proste? Niekoniecznie. Kto z badaczy, mówiących na okrągło o potrzebie badań, umie oszacować ROI dla proponowanej inwestycji? A przecież nie ma lepszego argumentu dla klienta.

Na koniec jako optymistka mam nadzieję nie zostać głosem wołającym na puszczy. Stąd apel do badaczy: myślcie o tym, jak zapracować na sukces klienta, a nie o swojej sprzedaży w najbliższym miesiącu. Może za jakiś czas Przyjaciel zmieni zdanie? :)

Agnieszka Górnicka, agencja badawcza Inquiry, www.inquiry.com.pl


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


dwa + = 9

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Czyje to badanie?

środa 11/02/2009
3

Poniżej kilka linków:http://warszawa.gumtree.pl/c-Praca - praca-dorywcza-Badanie-rynku-dla-Panow-20-34-lat-1 5 0-zl-trzy-etapy-W0QQAdIdZ99778663http://www.dwukropek.pl/2,74376, 3100469,23623495,Warszawa_Praca_zdalna_i_tymczasowa ,4-201.html http://www.warsza.pl/2186_platne_badanie_rynku.htm l http://forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=13291& ; w=88717777Pozostawię bez komentarza.


Na trudne czasy - badania!

czwartek 16/10/2008
0

Wszystko wskazuje na to, że i w Polsce kryzys będzie mocno odczuwalny. Co w takiej sytuacji powinny zrobić firmy? Jaka strategia pozwoli nie tylko przetrwać,…


Kilka, to znaczy ile?

czwartek 02/10/2008
2

Puk, puk, jestem ankieterem z firmy. czy mogę zadać kilka pytań? Drrryń, dzwonię z instytutu badawczego. prowadzimy badanie na temat. Czy pada pytanie, ile czasu…


Straszny sen badacza

środa 03/09/2008
3

Śniło mi się dzisiaj, że uczestniczyłam w wywiadzie na temat marek sprzętu AGD. Musiałam podać markę posiadanego żelazka, opisać kryteria wyboru marki i konkretnego produktu.…


Polskie marki w UE

niedziela 15/06/2008
8

Polscy producenci mają trudności z przebiciem się na ustabilizowanych rynkach Europy Zachodniej. Jednym z lekarstw może być promocja polskich marek, oparta na solidnych badaniach rynku.…


Grupa docelowa

czwartek 12/06/2008
1

Badacze rynku poszukują wciąż nowych metod dotarcia do tego, w jaki sposób myśli konsument, co wpływa na jego zachowania. Próbujemy przełamać dotychczasowy paradygmat badawczy, znaleźć…


W obronie fokusów

czwartek 17/04/2008
4

To będzie blog o badaniach rynku - o tym, jak badacze widzą świat, co ich fascynuje i co wkurza. Zaczynam od tego, co mnie wkurza…