Na trudne czasy – badania!


czwartek 16/10/2008
0

Wszystko wskazuje na to, że i w Polsce kryzys będzie mocno odczuwalny. Co w takiej sytuacji powinny zrobić firmy? Jaka strategia pozwoli nie tylko przetrwać, ale wyjść mocniejszym ze światowej  zawieruchy?

Giełdy lecą w dół, konsumenci przestają wydawać pieniądze – taki czarny scenariusz  zaczyna się nam rysować przed oczami.   Tymczasem co dla jednych jest kryzysem, dla drugich jest szansą!

Oczywiście, wybór strategii zależy od aktualnej pozycji firmy i sytuacji na rynku. Ale recepty na czas kryzysu są wbrew pozorom bardzo proste:

1) Jeśli płynność Twojej firmy nie jest zagrożona, szukaj nowych możliwości wzrostu. Kupuj firmy, które pomogą Ci rozwinąć działalność w nowych obszarach bądź  po prostu konkurentów. Konsoliduj swoją pozycję na podstawowym rynku.

2) Jeśli takich możliwości brak, optymalizuj istniejące procesy. Skup się na efektywności sprzedaży, działaniu strony internetowej, nie przepuść żadnego potencjalnego klienta.

3) Nie obniżaj cen! Wojna cenowa zgubi wszystkich. Staraj się zakomunikować klientom autentyczną wartość swojego produktu

4) Jeśli grozi problem z płynnością, przede wszystkim staraj się uwolnić gotówkę i ciąć koszty. Pozbądź się niepotrzebnych zapasów, negocjuj z dostawcami, albo w ogóle ich zmień. Szukaj źródeł oszczędności, eliminuj marnotrawstwo czasu i surowców. Możesz teraz zacząć stosować procedury Lean Management.

5) Zwiększaj też efektywność inwestycji – przez skierowanie zasobów tam, gdzie spodziewany zwrot będzie największy, nawet  kosztem zamknięcia pewnych obszarów działalności.

A badania marketingowe? Tak, właśnie w czasach kryzysu są szczególnie niezbędne! 

Zrealizowanie pierwszych trzech punktów bez badań marketingowych jest po prostu niemożliwe – albo skutek jest poniżej optymalnego. A na to nie możesz sobie teraz pozwolić.

Jeśli rozważasz punkt czwarty lub piąty jako główny punkt strategii, poszukaj takich metod badawczych, które przynoszą potrzebne informacje mniejszym nakładem kosztów. Czy na pewno sondaż musi być ogólnopolski? Czy na pewno próba losowa? A może inaczej? Istnieją metody badawcze, które może nie pretendują do roli "naukowo uzasadnionych", ale sprawdzają się w praktyce. Ponadto kieruj budżety badawcze tam, gdzie pomyłka miałaby najpoważniejsze skutki.  

Jeśli w pierwszym odruchu chcesz zmniejszyć budżet badawczy, pomyśl po raz drugi. W trudnych czasach trzeba podejmować wyważone decyzje, poparte faktami – w takich sytuacjach najlepsza intuicja bywa bardzo zawodna. Badania marketingowe to metoda umożliwiająca zmniejszenie ryzyka. Tego właśnie potrzeba w trudnej chwili!

.


Komentarze Dodaj komentarz

 

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Moje najnowsze wpisy

 

Czyje to badanie?

środa 11/02/2009
3

Poniżej kilka linków:http://warszawa.gumtree.pl/c-Praca - praca-dorywcza-Badanie-rynku-dla-Panow-20-34-lat-1 5 0-zl-trzy-etapy-W0QQAdIdZ99778663http://www.dwukropek.pl/2,74376, 3100469,23623495,Warszawa_Praca_zdalna_i_tymczasowa ,4-201.html http://www.warsza.pl/2186_platne_badanie_rynku.htm l http://forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=13291& ; w=88717777Pozostawię bez komentarza.


Kilka, to znaczy ile?

czwartek 02/10/2008
2

Puk, puk, jestem ankieterem z firmy. czy mogę zadać kilka pytań? Drrryń, dzwonię z instytutu badawczego. prowadzimy badanie na temat. Czy pada pytanie, ile czasu…


Straszny sen badacza

środa 03/09/2008
3

Śniło mi się dzisiaj, że uczestniczyłam w wywiadzie na temat marek sprzętu AGD. Musiałam podać markę posiadanego żelazka, opisać kryteria wyboru marki i konkretnego produktu.…


Polskie marki w UE

niedziela 15/06/2008
8

Polscy producenci mają trudności z przebiciem się na ustabilizowanych rynkach Europy Zachodniej. Jednym z lekarstw może być promocja polskich marek, oparta na solidnych badaniach rynku.…


Grupa docelowa

czwartek 12/06/2008
1

Badacze rynku poszukują wciąż nowych metod dotarcia do tego, w jaki sposób myśli konsument, co wpływa na jego zachowania. Próbujemy przełamać dotychczasowy paradygmat badawczy, znaleźć…


W obronie badań!

środa 23/04/2008
0

No ładnie... dopiero jeden wpis na blogu, a już się badaczom rynku dostało. W komentarzu do ostatniego wpisu Przyjaciel pisze:"Widać z tego, że cała branża…


W obronie fokusów

czwartek 17/04/2008
4

To będzie blog o badaniach rynku - o tym, jak badacze widzą świat, co ich fascynuje i co wkurza. Zaczynam od tego, co mnie wkurza…