Kilka, to znaczy ile?


czwartek 02/10/2008
2

Puk, puk, jestem ankieterem z firmy. czy mogę zadać kilka pytań? Drrryń, dzwonię z instytutu badawczego. prowadzimy badanie na temat.

Czy pada pytanie, ile czasu respondent gotów jest nam naprawdę poświęcić?  Czy ankieta musi trwać 60 minut?

No tak, czasami musi. Ale. skoro jesteśmy ekspertami od badań konsumenckich, umiemy przeanalizować zachowania, postawy, opinie, wizerunek marek i wiele innych spraw -  to może warto się zastanowić, jak respondenci odbierają nas, badaczy?

Na moje oko popełniamy kilka grzechów, nierzadko wspólnie z klientami.

Po pierwsze, człowiek do którego adresujemy pytania, staje się dla nas konsumentem. Nie interesuje nas cała reszta. Tymczasem, gdy ludzie określają samych siebie, któż stawia konsumpcję w roli filaru własnej identyfikacji?

Zatem: najpierw człowiek, potem konsument i respondent

Po drugie, ankiety nie zawsze dotyczą spraw, które są dla ludzi (tak, ludzi, nie respondentów!) ciekawe, a czasem wręcz są nudne. Czy próbujemy jakoś to zrekompensować? Czy wręczenie budzika z 2 złote w hurcie zwiększa zaangażowanie?

Zatem: spójrzmy czasem na nasze ankiety oczami zwyczajnego człowieka

Po trzecie: ankiety na ogół są za długie

Wraz z klientami bez trudu stworzymy ankietę segmentacyjną na 120 pytań. Jak myślicie, przy której skali człowiek ma dosyć? I błaga ankietera, by wpisał ’4′ do końca tabeli. Co z tego, że takie dane teoretycznie są dobre do analiz statystycznych?

Zatem: Eliminujmy zbędne pytania. Dobry kwestionariusz jest krótki!

Niestety, żeby napisać ankietę na godzinę, wystarczy wrzucić wszystko co wydaje się "interesujące". Żeby napisać ankietę na 10 minut, trzeba dużo wiedzieć.

Chciałabym, żeby  kontakt z ankieterem pozostawiał miłe wspomnienie. W czasach, gdy odsetek osób biorących udział w badaniach spada dramatycznie, może warto spojrzeć w lustro i zastanowić się – czy my, badacze i nasi ankieterzy, nie jesteśmy czasami bandą intruzów?

Agencja badawcza Inquiry, www. inquiry. com. pl

.


Komentarze 2 Dodaj komentarz

 
  1. Rozumiem wątpliwości, ale uważam, że nie są one uzasadnione. Instytuty badawcze poświęcają bardzo dużo uwagi na stworzenie odpowiedniego komfortu „pracy” respondentom, nie tylko ze wzlędów humanistycznych, ale również marketingowych, jakość danych uzyskanych w niedogodnych dla respondenta warunkach jest po prostu znacznie gorsza. Z niedawnych doświadczeń mogę zaś wnioskować, że pod tym względem, w świecie akademickim jest znacznie gorzej, niż w komercyjnym. Socjologowie akademiccy (może właśnie z powodu braku tej presji jakości danych) podchodzą do respondenta lekceważąco, traktują go jak obiekt badań, który ma tylko dostarczyć potrzebnych informacji. Nie martwią się nielogicznością pytań w ankietach, nie interesuje ich, że respondenta może jakieś pytanie zdenerwować, itp. Niestety zauważyłem to podczas bezpośredniej wspólpracy z ośrodkami akademickimi.
    K.

       Odpowiedz
    0
    0
    • To bardzo ciekawe co piszesz, bo wydawało mi się, że jest odwrotnie – że badacze akademiccy mają czas na pilotaże i walidację narzędzi, że stosują bardzo pogłębione metody analiz, by sobie poradzić z problemem niedoskonałości danych. Ale może takie wrażenie mam z lektury międzynarodowych publikacji, nie wiem jak jest w Polsce.

      Tymczasem badacz w agencji pracuje pod ogromną presją terminów i życzeń klienta, a także budżetu. Nie zawsze ma czas i chęć uwzględnić uwagi działu realizacji. Ale może rzeczywiście coś jest na rzeczy.

         Odpowiedz
      0
      0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


+ siedem = 15

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Czyje to badanie?

środa 11/02/2009
3

Poniżej kilka linków:http://warszawa.gumtree.pl/c-Praca - praca-dorywcza-Badanie-rynku-dla-Panow-20-34-lat-1 5 0-zl-trzy-etapy-W0QQAdIdZ99778663http://www.dwukropek.pl/2,74376, 3100469,23623495,Warszawa_Praca_zdalna_i_tymczasowa ,4-201.html http://www.warsza.pl/2186_platne_badanie_rynku.htm l http://forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=13291& ; w=88717777Pozostawię bez komentarza.


Na trudne czasy - badania!

czwartek 16/10/2008
0

Wszystko wskazuje na to, że i w Polsce kryzys będzie mocno odczuwalny. Co w takiej sytuacji powinny zrobić firmy? Jaka strategia pozwoli nie tylko przetrwać,…


Straszny sen badacza

środa 03/09/2008
3

Śniło mi się dzisiaj, że uczestniczyłam w wywiadzie na temat marek sprzętu AGD. Musiałam podać markę posiadanego żelazka, opisać kryteria wyboru marki i konkretnego produktu.…


Polskie marki w UE

niedziela 15/06/2008
8

Polscy producenci mają trudności z przebiciem się na ustabilizowanych rynkach Europy Zachodniej. Jednym z lekarstw może być promocja polskich marek, oparta na solidnych badaniach rynku.…


Grupa docelowa

czwartek 12/06/2008
1

Badacze rynku poszukują wciąż nowych metod dotarcia do tego, w jaki sposób myśli konsument, co wpływa na jego zachowania. Próbujemy przełamać dotychczasowy paradygmat badawczy, znaleźć…


W obronie badań!

środa 23/04/2008
0

No ładnie... dopiero jeden wpis na blogu, a już się badaczom rynku dostało. W komentarzu do ostatniego wpisu Przyjaciel pisze:"Widać z tego, że cała branża…


W obronie fokusów

czwartek 17/04/2008
4

To będzie blog o badaniach rynku - o tym, jak badacze widzą świat, co ich fascynuje i co wkurza. Zaczynam od tego, co mnie wkurza…