Kilka, to znaczy ile?


czwartek 02/10/2008

Puk, puk, jestem ankieterem z firmy. czy mogę zadać kilka pytań? Drrryń, dzwonię z instytutu badawczego. prowadzimy badanie na temat.

Czy pada pytanie, ile czasu respondent gotów jest nam naprawdę poświęcić?  Czy ankieta musi trwać 60 minut?

No tak, czasami musi. Ale. skoro jesteśmy ekspertami od badań konsumenckich, umiemy przeanalizować zachowania, postawy, opinie, wizerunek marek i wiele innych spraw -  to może warto się zastanowić, jak respondenci odbierają nas, badaczy?

Na moje oko popełniamy kilka grzechów, nierzadko wspólnie z klientami.

Po pierwsze, człowiek do którego adresujemy pytania, staje się dla nas konsumentem. Nie interesuje nas cała reszta. Tymczasem, gdy ludzie określają samych siebie, któż stawia konsumpcję w roli filaru własnej identyfikacji?

Zatem: najpierw człowiek, potem konsument i respondent

Po drugie, ankiety nie zawsze dotyczą spraw, które są dla ludzi (tak, ludzi, nie respondentów!) ciekawe, a czasem wręcz są nudne. Czy próbujemy jakoś to zrekompensować? Czy wręczenie budzika z 2 złote w hurcie zwiększa zaangażowanie?

Zatem: spójrzmy czasem na nasze ankiety oczami zwyczajnego człowieka

Po trzecie: ankiety na ogół są za długie

Wraz z klientami bez trudu stworzymy ankietę segmentacyjną na 120 pytań. Jak myślicie, przy której skali człowiek ma dosyć? I błaga ankietera, by wpisał ’4′ do końca tabeli. Co z tego, że takie dane teoretycznie są dobre do analiz statystycznych?

Zatem: Eliminujmy zbędne pytania. Dobry kwestionariusz jest krótki!

Niestety, żeby napisać ankietę na godzinę, wystarczy wrzucić wszystko co wydaje się "interesujące". Żeby napisać ankietę na 10 minut, trzeba dużo wiedzieć.

Chciałabym, żeby  kontakt z ankieterem pozostawiał miłe wspomnienie. W czasach, gdy odsetek osób biorących udział w badaniach spada dramatycznie, może warto spojrzeć w lustro i zastanowić się – czy my, badacze i nasi ankieterzy, nie jesteśmy czasami bandą intruzów?

Agencja badawcza Inquiry, www. inquiry. com. pl

.


Moje najnowsze wpisy

 

Czyje to badanie?

środa 11/02/2009

Poniżej kilka linków:http://warszawa.gumtree.pl/c-Praca - praca-dorywcza-Badanie-rynku-dla-Panow-20-34-lat-1 5 0-zl-trzy-etapy-W0QQAdIdZ99778663http://www.dwukropek.pl/2,74376, 3100469,23623495,Warszawa_Praca_zdalna_i_tymczasowa ,4-201.html http://www.warsza.pl/2186_platne_badanie_rynku.htm l http://forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=13291& ; w=88717777Pozostawię bez komentarza.


Na trudne czasy - badania!

czwartek 16/10/2008

Wszystko wskazuje na to, że i w Polsce kryzys będzie mocno odczuwalny. Co w takiej sytuacji powinny zrobić firmy? Jaka strategia pozwoli nie tylko przetrwać,…


Straszny sen badacza

środa 03/09/2008

Śniło mi się dzisiaj, że uczestniczyłam w wywiadzie na temat marek sprzętu AGD. Musiałam podać markę posiadanego żelazka, opisać kryteria wyboru marki i konkretnego produktu.…


Polskie marki w UE

niedziela 15/06/2008

Polscy producenci mają trudności z przebiciem się na ustabilizowanych rynkach Europy Zachodniej. Jednym z lekarstw może być promocja polskich marek, oparta na solidnych badaniach rynku.…


Grupa docelowa

czwartek 12/06/2008

Badacze rynku poszukują wciąż nowych metod dotarcia do tego, w jaki sposób myśli konsument, co wpływa na jego zachowania. Próbujemy przełamać dotychczasowy paradygmat badawczy, znaleźć…


W obronie badań!

środa 23/04/2008

No ładnie... dopiero jeden wpis na blogu, a już się badaczom rynku dostało. W komentarzu do ostatniego wpisu Przyjaciel pisze:"Widać z tego, że cała branża…


W obronie fokusów

czwartek 17/04/2008

To będzie blog o badaniach rynku - o tym, jak badacze widzą świat, co ich fascynuje i co wkurza. Zaczynam od tego, co mnie wkurza…