Marketing po śmierci


czwartek 02/07/2009
3

Śmierć Michaela Jacksona śledzili i wciąż śledzą wszyscy. Jest to przykład tego, że social media są dziś więcej niż tylko zabawką. Pełnią one bowiem ważną funkcję informacyjną, a dodatkowo wspierają działania marketingowe. Ta śmierć była jedną z bardziej, jeśli nie najbardziej medialną w historii. W końcu umarł sam król. Jak podaje serwis mediamikser. pl Michael Jackson to fraza, której popularność najszybciej rosła w ubiegłym tygodniu wśród wyszukiwań Google. W kilka dni po śmierci Jacko serwis CNN. com donosił, że od czasu jego zgonu w USA zarejestrowano 6,6 tys. domen z nim związanych. Domeny te jedna po drugiej są wystawiane na sprzedaż, np. na eBayu. Na razie rekord to cena wywoławcza 21 mln dol.

O MJ mówili wszyscy. Muzyczna stacja MTV na kilka dni po jego śmierci zmieniła ramówkę tak, by grać tylko hity króla. Magazyn Time wydał pierwszy od czasu 9 września 2001 roku dodatek specjalny poświęcony Jacko. Do brytyjskiej opery mydlanej EastEnders dodana została specjalnie na tę okazję nakręcona scena, w której dwaj główni bohaterowie rozmawiali o śmierci Jacksona.

Najbardziej jednak zainteresowanie artystą widoczne było w Internecie. Śmieci króla popu poświęcona została osobna strona w angielskojęzycznej wikipedii. Dowiedzieć się z niej można nie tylko szczegółów dotyczących samej śmierci, ale również trwającego ciągle śledztwa, reakcji jego rodziny, reakcji fanów na całym świecie.

Kiedy informacja została podana w mediach oficjalnie ponad, 15 proc. komunikatów publikowanych na Twitterze dotyczyło śmierci Michaela Jacksona. Wynik pobił szeroko komentowane na Twitterze relacje z zamieszek w Iranie. Jeden z użytkowników mikrobloga o pseudonimie toomarvelous napisał „Nie pamiętam gdzie byłem kiedy umierał Ojciec Święty. Ale tego nie zapomnę nigdy. W dniu śmierci Michaela Jaksona byłem na Twitterze”. Miliony użytkowników zamieściły na Twitterze krótki komunikat „RIP MJ”. Ruch w sieci wzrósł o ponad. Zbyt duża aktywność internautów sprawiła, ze problemy ze sprawnym działaniem miała nawet wyszukiwarka Google.

Przykład śmierci Jacksona pokazuje jakimi narzędziami każdy z nas dysponuje oraz jaką moc mają w sobie social media. Dzisiaj żadna informacja nie pozostaje bez odzewu. Anonimowość staje się fikcją. A śmierć gwiazdy staje się najlepszym narzędziem marketingowym. W ciągu tygodnia po swojej śmierci Michael’a Jacksona w Internecie sprzedanych zostało ponad 2,6 milionów jego piosenek. Tym samym Jackson pobił rekord i w ciągu tygodnia sprzedał w Internecie więcej niż 1 milion utworów.

Autor: Maja Andersz, junior communication specialist.


Komentarze 3 Dodaj komentarz

 
  1. Show trwa dalej. Dziś rozlosowane zostały bilety [sic!] na pogrzeb króla…

       Odpowiedz
    4
    4
  2. Eksperci prognozują, że zainteresowanie pogrzebem MJ będzie rekordowe.

    - Bez wątpienia to będzie olbrzymie wydarzenie medialne. Ponieważ jednak nie dysponujemy wiarygodną metodą pomiaru oglądalności transmisji w sieci, nie ocenimy jak wiele osób zdecyduje się obejrzeć pogrzeb – ocenił w wywiadzie dla CNN Toni Fitzgerald z Media Life.

    Jak podaje serwis tvn24.pl zainteresowanie pogrzebem jest znacznie większe niż po śmierci Elvisa

    – Śmierć takiego gwiazdora jak Elvis Presley w 1977 roku nie wywołała podobnego odzewu w mediach. Nie była nigdy „jedynką” w CBS „Evening News”. Na wystawienie zwłok przybyło koło 30 tys. Osób. Pogrzeb nie był transmitowany przez większość mediów, odbył się dwa dni po śmierci w sypialni w Graceland – przypomina Ed Bark z UncleBarky.com. Jego zdaniem zainteresowanie medialne śmiercią Jacksona można porównać tylko z popularnością relacji o morderstwie prezydenta Kennedey’ego.

    Cały artykuł można przeczytać tu: http://www.tvn24.pl/0,1608377,0,1,wiadomosc.html

       Odpowiedz
    4
    4
  3. W Polsce nic tak nie zapewnia Fryderyka jak śmierć (vide Niemen).

       Odpowiedz
    4
    4

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


cztery − 4 =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Inni ciągle o tych kredytach... a co na to Szymon?

środa 15/06/2011
5


Piwo z tradycjami...doda Ci skrzydeł?

środa 25/05/2011
2


Zabawa w zielone, czyli shopper marketing ekologiczny

poniedziałek 16/05/2011
3

Kim jest Green Shoper? Na to pytanie odpowiada raport Deloitte zatytuowany: Ekologia w zakupach: rozwój trendów (Finding the Green in Today’s Shoppers: Sustainability Trends and…


W przedwyborczym klimacie

piątek 18/06/2010
2


Swiift serwuje humor

wtorek 01/06/2010
1


Sposób na piękne wakacje

poniedziałek 24/05/2010
2

„Sposób na piękno” to najnowsza multibrandowa akcja Procter & Gamble, w której główną nagrodę stanowi wycieczka na rajską wyspę Bali.  Kampania „Sposób na piękno” kierowana…


Rozmowy kontrolowane ;)

piątek 14/05/2010
4


Uśmiechnij się ze Swiiftem

wtorek 04/05/2010
0


Zasmakuj Malibu ze Swiiftem

czwartek 29/04/2010
3

Rusza seria degustacji nowych drinków i koktajli Malibu – akcji zorganizowanej i obsługiwanej przez agencję Swiift. Malibu, likier na bazie karaibskiego rumu, doceniany jest przez…


Mitsubishi Canter w nowej odsłonie Swiift

poniedziałek 26/04/2010
3

Mitsubishi Canter odświeża komunikację z klientami. Przygotowana przez agencję Swiift linia kreatywna objęła zarówno reklamę prasową, jak i radiową. Swiift odpowiada również za kampanię internetową…