Era ćwierkającego marketera


poniedziałek 07/09/2009
0

Biją się o niego Internetowi giganci- Microsoft, Google i Apple. Ludzie na całym świecie ćwierkają, a po komunikator coraz częściej sięgają również celebrity, politycy i marketerzy. Czy produkty typu Twitter to nowa marketingowa jazda obowiązkowa?

Na świecie korzysta z niego ponad 17 mln osób. Już wrósł w kulturę amerykańską. Nawiązania
do niego pojawiają się w reklamach telewizyjnych, a sieć aż kipi od informacji, filmików, rysunków
i analiz na jego temat. Wydawać by się mogło, że Twitter to zabawka dla nastolatków. Jednak
z mikroblogów nie korzystają tylko zwykli użytkownicy. Twitter stał się narzędziem w codziennej  komunikacji marketerów, agencji reklamowych,  marketingu zintegrowanego czy domów mediowych na całym świecie.

Mikro komunikowanie, makro zasięg
W czym tkwi sukces? W prostocie pomysłu. Przewaga mikroblogów nad zwykłymi blogami
(tak często prowadzonymi przez firmy i agencje) jest oczywista. Chcąc napisać nowego posta
na zwykłym blogu, musimy się do tego przygotować: przemyśleć temat wpisu, spisać nasze myśli, chociaż raz przeczytać i sprawdzić czy to co wcześniej napisaliśmy ma sens. Twitter eliminuje wszystkie te trudności. Do dyspozycji mamy tylko 140 znaki. To mniej niż w pojedynczym SMS-ie. Trudno, żebyśmy tak krótką wiadomość przygotowywać dłużej niż minutę… A zaraz
po opublikowaniu dociera ona do Interautów na całym świecie. Krótko, konkretnie i szybko. Te cechy stały się domeną ery Web 2. 0.

Dzięki prostocie mikroblog jest wykorzystywany jako narzędzie komunikacyjne przez serwisy informacyjne, gwiazdy, polityków i firmy reklamowe czy marketingowe. Twittują koszykarz Shaquille O’Neal, niedoszły prezydent USA Al Gore, obecny prezydent Barack Obama, czy wreszcie gospodyni najpopularniejszego talk-show w USA Oprah Winfrey. Na bieżąco czytać można informacje redagowane przez dziennikarzy CNN i naukowców z NASA. The New Jork Times informował w marcu tego roku, że Starbucks, uczynił z Twittera podstawę swojej nowej kampanii marketingowej. Swoje konta na portalu prowadzą Microsoft, Adidas i Nike. Zdobywają tysiące followersów i są współtwórcami nowej jakości w komunikacji.

Twittowanie wciąga. A dla osób zajmujących się na co dzień marketingiem czy to w firmie,
czy
w agencji, może stać się czymś więcej, niż tylko rozrywką. Wykorzystanie Twittera w celach służbowych wymaga bowiem rozwagi, skupienia, ale przede wszystkim zrozumienia mediów społecznościowych.

Ćwierkająca komunikacja
Firmowe konta na mikroblogach to ciągła praca- aktualizowanie, informowanie o zmianach, nowościach, trendach, propozycjach. To nawiązywanie kontaktu z odbiorcami. Przecież główną zasadą, a zarazem zaletą Twittera jest możliwość uczestnictwa. A największym błędem jaki firma może popełnić prowadząc mikrologa to zaniedbać swoich followersów.

W firmowe blogowanie (twittowanie, blipowanie, ćwierkanie) warto zaangażować nie tylko tych, którzy na co dzień zajmują się marketingiem, ale również najważniejsze osoby w firmie. Będzie to dla nich szansa na bezpośrednią rozmowę z klientami, konsumentami, dziennikarzami czy bloggerami. Znane są przypadki, zgłaszania uwag co do pracy firmy właśnie poprzez Twittera. Jest
to niepowtarzalna okazja budowania bezpośrednich relacji z klientem, wysłuchania uwag i szybkiej, odpowiedzi na nie. Komunikacja przez social media to szansa na bezpośrednią, szczerą rozmowę, która również w biznesie jest niezwykle ważna i zawsze pozostanie doceniona.

Firmy i agencje specjalizujące się w działaniach interaktywnych powinny w szczególności zwrócić uwagę na komunikację via social media. Działania w sieci uwiarygodniają pozycję firmy. Trudno rekomendować  klientom prowadzenie mikrobloga, jeśli samemu się z niego nie korzysta.

Twitter to również interaktywna tablica ogłoszeniowa, wspierająca komunikację wewnętrzną
w firmie. Przykładem wykorzystania właśnie takiego rozwiązania jest firma AT&T, świadcząca usługi telefoniczne i telewizyjne. Używa ona Twittera w kontaktach z klientami oraz w codziennej komunikacji z pracownikami firmy.

Efekt WOW
Krótka forma informacji umieszczanych na Twitterze wymaga bowiem od nadawcy niezwykłej zwięzłości. I chyba dlatego jest tak często wykorzystywana. Na bieżąco śledziliśmy trasę huraganu Gustav, który w zeszłym roku nawiedził USA czy awaryjne lądowanie samolotu na rzece Hudson.
Za każdym razem wydarzenia te relacjonowane były przez świadków wydarzenia. W tym roku na Twitterze po raz pierwszy, na żywo komentowana była gala wręczenia nagród Effie w Stanach Zjednoczonych.

Twitter to też idealna platforma pomagająca w codziennym (globalnym) monitoringu. Dowiedzieć możemy się więcej niż ze wszystkich newsletterów branżowych.   Wpisując jakiekolwiek słowo np. marketing, reklama, pr, otwiera się przed nami baza z tysiącami opinii, linków i cytatów pisanych między innymi przez dziennikarzy i ekspertów branżowych z całego świata. Trudno, by w tej masowej wymianie informacji wszyscy zawsze byli ze sobą zgodni. Jesteśmy, więc cały czas zaskakiwani. Informacje torpedują nas, a my wspólnie z innym użytkownikami możemy
je poznawać, komentować, analizować. I to między innymi dzięki bezpośredniej wymianie informacji Twitter, jak chyba żadne inne medium wywołuje jedyny w swoim rodzaju efekt WOW.

Ćwierkać po polsku
Na Twitterze można spotkać również Polaków. Ćwierkają Michał Kamiński i Adam Bielan, po polsku pisze Marcin Gortat, znajdziemy tam polskich ekspertów ze świata reklamy. Polacy wolą jednak rodzime mikroblogi. Najpopularniejszym z nich jest portal Blip. pl, ale korzystać można również
z Flaker. pl czy Pinger. pl. Są to komunikatory młode, ale z dnia na dzień zyskujące coraz większą rzesze fanów. Również tych biznesowych. Swoje mikroblogi prowadzą tam polskie agencje reklamowe, public relations, interaktywne.

Jak powinien wyglądać dobry brief, shopper marketing jest narzędziem antykryzysowym, Axel Springer objął 49 proc. udziałów w spółce Infor Biznes; 31 proc. Polaków chce reklam z celebrytami- podnoszą one renomę i jakość reklamowanego produktu. – to tylko przykłady wiadomości opublikowanych kilka dni temu na Blipie. Wszystkie wzbogacane były odpowiednimi linkami.
W ostatnim czasie na żywo relacjonowany był choćby Kongres Firm Public Relations  czy rozdanie tegorocznych nagród SABRE w Sztokholmie. Blipowicze komentują nowe, kontrowersyjne kampanie reklamowe. Wymieniają się ciekawymi filmami, zdjęciami, spostrzeżeniami.

Znajdziemy również portale internetowe, informacyjne, firmy z branży technologicznej. Swoje konta na blipie mają Apple, Onet. pl, Gazeta. pl. Wszystkie walczą o klienta, informują o nowościach, odpowiadają na pytania, komentują prognozy.

Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych to jazda obowiązkowa dla marketerów. Technologia jest obecna w życiu naszym oraz naszych klientów. Twitter to narzędzie, które uzyskuje 513,000,000 wyników w wyszukiwarce Google. Ignorować tego zwyczajnie nie można.  
A poza tym to naprawdę dobra zabawa.

Słownik mikroblogów:
Twitter (ang. ćwierkać, szczebiotać) powstał w 2006.   Stworzył nową kategorię społecznościowych serwisów internetowych- mikroblogi. Serwis umożliwia (ilość znaków ograniczona do 140),które przesyłane są na stronę główną oraz przesyłane pozostałym użytkownikom,  którzy obserwują dany profil. Wiadomości przesyłać można przez stronę www, sms czy mms.

Tweet- pojedyncza wiadomość publikowana na Twitterze.

Followers-  użytkownicy na bieżąco obserwujący nasze wypowiedzi na mirkoblogu.

Blip (Bardzo Lubię Informować Przyjaciół) polski odpowiednik Twittera. Długość informacji ograniczona jest w do 160 znaków. Tak samo jak w wersji amerykańskiej przesyłać można jest przez stronę www, sms, mms,
a dodatkowo przez komunikatory internetowe. 20 000 000 wyników w wyszukiwarce Google.

Autor: Maja Andersz, junior communication specialist. Autorka swiiftowego Blipa, który znaleźć można pod adresem http://swiift. blip. pl

.


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


8 × = czterdzieści

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

Inni ciągle o tych kredytach... a co na to Szymon?

środa 15/06/2011
6


Piwo z tradycjami...doda Ci skrzydeł?

środa 25/05/2011
4


Zabawa w zielone, czyli shopper marketing ekologiczny

poniedziałek 16/05/2011
3

Kim jest Green Shoper? Na to pytanie odpowiada raport Deloitte zatytuowany: Ekologia w zakupach: rozwój trendów (Finding the Green in Today’s Shoppers: Sustainability Trends and…


W przedwyborczym klimacie

piątek 18/06/2010
2


Swiift serwuje humor

wtorek 01/06/2010
1


Sposób na piękne wakacje

poniedziałek 24/05/2010
2

„Sposób na piękno” to najnowsza multibrandowa akcja Procter & Gamble, w której główną nagrodę stanowi wycieczka na rajską wyspę Bali.  Kampania „Sposób na piękno” kierowana…


Rozmowy kontrolowane ;)

piątek 14/05/2010
5


Uśmiechnij się ze Swiiftem

wtorek 04/05/2010
0


Zasmakuj Malibu ze Swiiftem

czwartek 29/04/2010
4

Rusza seria degustacji nowych drinków i koktajli Malibu – akcji zorganizowanej i obsługiwanej przez agencję Swiift. Malibu, likier na bazie karaibskiego rumu, doceniany jest przez…


Mitsubishi Canter w nowej odsłonie Swiift

poniedziałek 26/04/2010
4

Mitsubishi Canter odświeża komunikację z klientami. Przygotowana przez agencję Swiift linia kreatywna objęła zarówno reklamę prasową, jak i radiową. Swiift odpowiada również za kampanię internetową…