Organizacja zajmująca się regulacjami w reklamie (NARC ) wydała pierwsze decyzje dotyczące reklamy na blogach. Podstawą była zasada, że w Internecie zawsze musi być ujawnione powiązanie z firmą, która sponsoruje stronę albo płaci za opinie o produkcie.
Jedną z firmą, która przekonała się, że nieuczciwy marketing prędzej czy później obróci się przeciwko Tobie jest Urban Nutrition, firma sprzedająca suplementy diety. Firma została oskarżona o wprowadzanie w błąd konsumentów, nie ujawniając, że płaci blogerom za pisanie o swoich produktach, w formie niezależnych opinii. Firma została zmuszona do ujawnienia swojego oszustwa i wdrożenia szeregu zmian. Ponieważ jest to jedna z pierwszych oficjalnych decyzji w takiej sprawie, sytuacja została dość mocno nagłośniona przez media, w New York Times ukazał się obszerny artykuł na ten temat.
Jak się kończy taka sytuacja? Oczywiście zaufanie do firmy znacznie spadło i przełożyło się to na sprzedaż. Aż trudno uwierzyć, że firmy wkładają tyle wysiłku w oszustwo, które prędzej czy później i tak obróci się przeciwko nim ze zdwojoną siłą. Marketing szeptany ma ogromny potencjał, ale żeby z niego skorzystać trzeba przede wszystkim pamiętać, że najważniejszą zasadą jest uczciwość.
Komentarze