Tylko Śledzika Żal.pl


piątek 25/09/2009
0

Wprowadzenie nowej funkcjonalności w Naszej Klasie było czymś, na co czekała tzw. branża. Miał powstać ósmy cud w mniemaniu niektórych, ale czy oczekiwania były zbyt wielkie lub niezrozumienie idei mikroblogowania przez użytkowników Naszej Klasy, pokaże czas. Na pewno warto przyjrzeć się temu bez emocji.

Powstrzymywałem się z komentarzami na temat nowego produktu – Śledzika od Naszej Klasy, by spojrzeć na niego z perspektywy czasu. Budowanie napięcia i oczekiwania przez speców od marketingu (w tym Dominika Kaznowskiego) było przeprowadzone bardzo ciekawie, tylko zastanawiam się czy do tej właściwej grupy docelowej. Geekowie, specjaliści od wizerunku, marketingowcy czy też blogerzy to nie jest reprezentatywne środowisko (dla NK), z całym szacunkiem które do niego żywię. Jeśli na nich próbowano przetestować rozwiązanie, opinie w większości były niepozytywne. Ale to niekoniecznie z odrzucenia, ale przyzwyczajenia się już do innych narzędzi tego typu – Flaker, Blip, Twitter czy także Facebook. Czy budowanie marki, zainteresowanie na zestawieniu faktów „nie podoba się geekom = sukces rozwiązania” sprawdziło się? Niekoniecznie.

Społeczność Nasza-klasa. pl najwyraźniej jest społecznością bardzo konserwatywną, niekoniecznie otwartą na nowe rozwiązania czy też zmiany w szacie Naszej Klasy. Umieszczenie aplikacji śledzika w poczesnym miejscu (na środku ekranu), spowodowało tylko zdenerwowanie. Na nic było tłumaczenie, reklamowanie i zachwalanie kont znanych osób, celebrytów. Bardzo szybko pojawiły się wszelkiego rodzaju łańcuszki szczęścia które skutecznie zaspamowały konta użytkowników, jeszcze bardziej irytując tych, którzy do tej pory nie wypowiadali się. Jak mógł poczuć się przeciętny użytkownik, nie przyzwyczajony do całego potoku statusów, praktycznie o charakterze spamowym?

Czy to odrzucenie i niepochlebne przyjęcie Śledzika przez społeczność jest czymś niezwykłym? Częściowo tłumaczyć to zjawisko można niechęcią Polaków (najwyraźniej też dynamiczniejszych i młodszych) do zmian w użyteczności tego typu serwisów. Być może zabrakło testów i badań, rozeznania w społeczności jak takie rozwiązanie zostanie przyjęte, być możne każdy użytkownik Śledzika powinien mieć możliwość wyboru osób śledzonych (nie domysłach osób ze swojego profilu) oraz budowy swojego grona „śledzonych” i „śledzących”. Być może Polacy nie są jeszcze gotowi (przeciętny Kowalski) do idei „podziel się tym co myślisz”, przynajmniej nie w takiej formie, jaką zaproponowała Nasza Klasa.

Wydarzenia związane z niechęcią użytkowników Naszej Klasy do Śledzika, nie są złą lekcją – są doskonałym polem doświadczalnym. Co tak naprawdę może się sprawdzić w tej wciąż największej w Polsce (mimo narzekań niektórych) społeczności. Być może było to „rozpoznanie bojem” przed uruchomieniem wewnętrznego komunikatora. Trudno spekulować, nie mając wszystkich danych. Na pewno jednak nie można się zgodzić z krytykami Śledzika, iż rozwiązanie to było wprowadzone bez przemyślenia i bez namysłu. Tego typu projekty, o takiej skali na pewno wymagają długich miesięcy przygotowań. Pytanie czy były przetestowane na „przeciętnych Kowalskich” przed wdrożeniem?

Case Śledzika na pewno jest lekcją pokory dla wszystkich zajmujących się na co dzień komunikacją, promocją, szeroko pojętym marketingiem szczególnie korzystającym z rozwiązań związanych z sieciami społecznościowymi. To co nam się wydaje, że może działać – dla użytkowników może być totalnie nieczytelne i nie warte użytkowania. Co więcej może wzbudzić niezdrowe emocje i skierować potok niezadowolenia na nasza markę. Jeśli planujemy promocje przy użyciu sieci społecznych, będziemy chcieli komunikować się i prowadzić dialog z konsumentami w tym środowisku, najpierw będzie wypada rozpoznać i zbadać. Rozmawiać i porozumiewać się w ich języku, po prostu szanować otoczenie i nie „włazić z butami”. Marka może być „przyjacielem” ale tylko wtedy gdy będzie zachowywała się tak, jak nasz znajomy, kumpel czy ziom.

Śledzik chyba nie osiągnął statusu takiego „kumpelstwa”, dlatego został potraktowany jako twór obcy, narzucający się i inwazyjny. Szkoda, że wywołał tak negatywne emocje, bo mógł być naprawdę dobrą szansą na popularyzację zjawiska mikrobloggingu w Polsce. Jednak mimo tych niepochlebnych opinii i odbioru, liczby i statystyki osiągane przez tą aplikację są imponujące. Stanowią ciekawą alternatywę i możliwość do użycia go w celach promocyjnych. Jak to zrobić, mając na uwadze taki odbiór? Na dzień dzisiejszy będzie trudno odpowiedzieć.

Jacek Gadzinowski, business development director – agencja Momentum Worldwide

.


Komentarze Dodaj komentarz

 

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


8 + cztery =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

(PRE)KREACJA

piątek 23/10/2009
1

O ile sztuka chce wpływać na emocje, by kształtować postawy estetyczne i światopoglądowe, reklama skupia się na nieco bardziej przyziemnym celu. Owszem, niekiedy ambitnie próbuje…


Jak motywować siły sprzedaży? cz.II

czwartek 20/08/2009
0

Skuteczny program motywacyjny Pamiętajmy, że nie jesteśmy jedyni, którzy wpadli na taki pomysł. Dzisiaj znaczna część producentów już wprowadziła lub właśnie przygotowuje jakieś programy motywacyjne…


Era hiperkomunikacji: firma – klient

wtorek 18/08/2009
1

Prowadzisz firmę, jesteś decydentem, wokół wciąż słyszysz rozmowy o nowych narzędziach komunikacji. Czym tak naprawdę są te narzędzia: czy są rozwiązaniem bolączek i wyzwań, czy…


W poszukiwaniu nowego lub zaginionego wizerunku banków

czwartek 06/08/2009
0

Czasy kryzysu gospodarczego, zawirowań z niektórymi wynikami finansowymi oraz kondycją banków mocno wpłynęły na reputację całego sektora bankowego. Elektroniczne narzędzia, postępujący nacisk na szacunek dla…


Twitter, katalizator komunikacyjnego przewrotu

poniedziałek 27/07/2009
0

Czym jest mikroblogowanie? Nie jest już zabawką dla informatyków, geek’ów i zwolenników technologii. Stało się mainstream’em – w którym doskonale odnajdują się gwiazdy (celebryci), biznes,…


Jak motywować siły sprzedaży? cz. I

poniedziałek 20/07/2009
1

Wielki chaos w wielkim sklepie? Wszyscy wiemy, jak ciężko dziś sprzedać swoje produkty i usługi, nawet jeśli są naprawdę wysokiej jakości. Od klasycznego marketingu produktu,…


Szukajcie, a znajdziecie, czyli prawdziwe powody lojalności

wtorek 14/07/2009
0

O lojalności i programach lojalnościowych napisano już tysiące artykułów. Trudno wyliczyć, ile programów lojalnościowych (przynajmniej z nazwy) funkcjonuje w tej chwili w Polsce. Po co…


Psychologia XXI wieku

piątek 19/06/2009
0

Czy wiesz, co myślisz? – marketing odkrywa psychologię młodszą, niż 30 lat Pod koniec lat 70. wszystko wydawało się jasne, przynajmniej jeśli chodzi o psychologię.…


List miłosny do marketera. Podpisano: Kreatywny

poniedziałek 15/06/2009
0

Piszę do Was list, wyznanie, a może wyzwanie… Dzisiaj, w tej chwili, nie przeczytacie ani razu słowa na „k”, spędzającego sen z powiek coraz większemu…


NGOsy też korzystają z nowych mediów

piątek 05/06/2009
0

Ten post jest pierwszym z serii tekstów na temat obecności organizacji pozarządowych w nowych mediach. Dzisiaj zajmiemy się mikroblogami. Mikroblogi to takie serwisy, jak amerykański…