Psychologia XXI wieku


piątek 19/06/2009
179

Czy wiesz, co myślisz? – marketing odkrywa psychologię młodszą, niż 30 lat

Pod koniec lat 70. wszystko wydawało się jasne, przynajmniej jeśli chodzi o psychologię. Człowiek był uważany za istotę racjonalną, królowała tzw. metafora komputerowa opisu ludzkiego umysłu, w ramach której uważano nasz mózg za sekwencyjnie przetwarzający informacje komputer, do którego zarówno software’u, jak i hardware’u już za kilka lat będziemy mieli dostęp. A w związku z tym, że wszystko wskazywało na możliwość szerokiego wglądu introspekcyjnego w zachowania – można było pytać o wszystko właściwie wprost, królowały więc takie oto pytania: „Jak się czujesz? Czy widzisz ten bodziec? Czy lubisz go? Czy lubisz go bardziej niż inny bodziec?”

Ale w 1994 Murphy i Zajonc opublikowali wyniki badań, w których wykazali lepsze oceny tych chińskich ideogramów, przed którymi prezentowane były badanym przez bardzo krótki czas (kilka milisekund) uśmiechnięte twarze. Okres kilku ms to czas zbyt krótki, by świadomie coś zarejestrować – osoby badane nie zdawały więc sobie sprawy z obecności bodźców poprzedzających (czyli właśnie uśmiechniętych bądź smutnych twarzy), a jednak bodźce te wpłynęły na ocenę neutralnych bodźców właściwych (chińskich ideogramów właśnie). I lawina ruszyła – lawina, która poruszyła koncepcję człowieka jako istoty stricte racjonalnej i świadomej swych motywów, a odkryła przed nami świat automaty zmów, nieświadomego poznania, postaw utajonych i innych terminów niewyobrażalnych właściwie w latach 70. Nagle okazało się, że automatyzmy rządzą bardzo wieloma przejawami ludzkich zachowań, że w niektórych warunkach ujawnia się wpływ na zachowanie postaw zupełnie przeciwstawnych do świadomie wyznawanych (mówi się w takim przypadku o dysocjacji postaw, por. http://www.psychologiawreklamie.pl/edycja_II/progra m.html#kraj_pochodzenia), że można kogoś lubić, a jednocześnie nie lubić – i właściwie nie zdawać sobie z tej ambiwalencji sprawy.

A jak potraktować w takim przypadku odpowiedź na pytanie o lubienie tej właśnie osoby?

Na początku tego tekstu pojawiły się „tradycyjne” pytania, jakie zadawali psychologowie „owładnięci” metaforą komputerową funkcjonowania ludzkiego umysłu. Czy nie przypominają one pytań, zadawanych w tradycyjnych kwestionariuszach oceny reklamy bądź marki? „Czy widziałeś tę reklamę, czy znasz tę markę, czy lubisz ją, czy lubisz ją bardziej od innej?” Prof. Rafał K. Ohme na konferencji „Psychologia w reklamie – nowe nurty” ( http://www.psychologiawreklamie.pl/edycja_II/o_konf erencji.html) zorganizowanej w 2006 roku (czyli jeszcze przed całym bumem na neuromarketing) słusznie zauważył, że strach przed nowymi metodami badawczymi w dziedzinie badań rynku może mieć związek z ciągłą obecnością w głowach pracowników branży przekonań, przekazanych im w latach 80. i 90., a wypracowanych właśnie w okresie dominacji racjonalnej psychologii poznawczej.

Teraz mamy nowe metody. Dysponujemy czytnikami EEG, które dość dobrze informują o pobudzeniu mózgu i odczuwaniu pozytywnych bądź negatywnych emocji (których badany może nawet nie być świadomy). Mamy eye-trackery, które z niezwykłą dokładnością śledzą ścieżkę wzroku i pozwalają na identyfikację obszarów dłuższej bądź częstszej fiksacji wzroku (znów, szybkość ruchu gałek ocznych uniemożliwia świadomą introspekcję). Za pomocą komputerowych metod opartych na czasie reakcji (por. IAT, https://implicit.harvard.edu/implicit/poland/) możemy diagnozować obecność postaw, stereotypów i uprzedzeń, które pozostają w sferze utajonej (a które mogą odgrywać rolę w regulacji zachowania). Dysponujemy różnego rodzaju technikami obserwacyjnymi (systemami kamer, automatycznymi detektorami twarzy itp.), do minimum ograniczającymi konieczność „mówienia o tym, co się robi”, umożliwiającymi po prostu dokładny zapis samego zachowania. Wreszcie, czytamy Martina Lindstroma i jego „Zakupologię” i mamy wrażenie, że wreszcie możemy przewidywać ludzkie zachowania tak dokładnie, jak nigdy wcześniej.

Czy może raczej „mieliśmy” wrażenie? Dyskusja, która przetoczyła się w ciągu ostatniego roku na temat neuromarketingu (np. http://www.goldenline.pl/forum/badania-rynku/830124 , słynne już „Nie ma w mózgu guzika z napisem KUPUJ!” prof. Dariusza Dolińskiego na IX Ogólnopolskim Kongresie Badaczy Opinii i Rynku w Warszawie) sugeruje bardzo ostrożne podchodzenie do tego tematu. Nowoczesne, oparte na psychofizjologii, neuropsychologii i biologii umysłu metody mogą pomóc, ale nie zrobią wszystkiego same. Mamy narzędzia, ale nie zastąpią one w pełni tradycyjnych metod badawczych, nieco górnolotnie można powiedzieć, że prawda naświetlona z dwóch stron jawi nam się bowiem pełniej, niż tylko jedną „latarką” oświetlona. A niektóre meta analizy ciągle sugerują wyższą wartość prognostyczną metod tradycyjnych nad neuromarketingiem.
Pamiętając o tym, nawiązujemy w Momentum Worldwide współpracę z Neuro Device Group, zespołem psychologów, neurologów i biologów, dysponujących najnowocześniejszymi technikami badawczymi. Wykorzystując także całe spektrum metod tradycyjnych będziemy próbować stworzyć jak najskuteczniejszą i jak najciekawszą komunikację marketingową – a o efektach tych działań z pewnością będziemy informować na tym blogu.

Marek Rosłan, Strategic Analysis & Research Manager w Momentum Worldwide


Komentarze 179 Dodaj komentarz

 
  1. Pingback: viagra for sale

  2. Pingback: buy naltrexone

  3. Pingback: generic latisse bimatoprost 0.03% 3ml

  4. Pingback: cialis online pharmacy

  5. Pingback: generic viagra pills

  6. Pingback: cialis 10 mg tablet

  7. Pingback: droga5.net

  8. Pingback: generic for cialis

  9. Pingback: liquid cialis

  10. Pingback: buy generic viagra

  11. Pingback: online viagra

  12. Pingback: viagra dosage

  13. Pingback: viagra canada

  14. Pingback: viagra generic

  15. Pingback: viagra for sale in london

  16. Pingback: tadalafil generic cialis

  17. Pingback: generic viagra fraud

  18. Pingback: cialis nasal congestion

  19. Pingback: generic cialis canada

  20. Pingback: viagra pharmacy pal

  21. buy cialis over the counter uk [url=http://www.bbwfiction.com/d/out?p=66&id=812181&s=2969&url=http://cialisle.com]canada generic tadalafil[/url] cialis while trying to get pregnant bbwfiction.com does cialis have a shelf life

       Odpowiedz
    0
    0
  22. Pingback: viagra professional for sale

  23. Brand
    current price of cialis [url=https://cciialiss.com/]cialis generic online pharmacy[/url] cialis home

       Odpowiedz
    0
    0
  24. USA
    best results for cialis [url=https://cciialiss.com/]cialis generic free shipping[/url] walmart cialis price

       Odpowiedz
    0
    0
  25. Brand
    cialis uk pharmacy [url=https://cciialiss.com/]cialis generic online pharmacy[/url] cialis and alcohol side effects

       Odpowiedz
    0
    0
  26. Pingback: viagra for women sale

  27. levitra tomar quanto tempo antes [url=https://llevitraa.com/]drug levitra sale[/url] how do viagra levitra and cialis work

       Odpowiedz
    0
    0
  28. venous leak levitra [url=https://llevitraa.com/]levitra sample online pharmacy[/url] levitra eczanelerde satД±lД±yormu

       Odpowiedz
    0
    0
  29. Pingback: viagra pas cher livraison rapide

  30. Pingback: cialis ireland online

  31. Pingback: viagra c20

  32. Generic
    cialis brands india [url=https://cciialiss.com/]order cialis online[/url] cialis in montreal

       Odpowiedz
    0
    0
  33. levitra mas barato [url=https://llevitraa.com/]generic levitra[/url] when does patent on levitra expire

       Odpowiedz
    0
    0
  34. Pingback: viagra 100mg usa

  35. Pingback: how to take viagra soft tabs

  36. Pingback: 200mg generic viagra

  37. effectiveness of cialis daily [url=https://cciialiis.com/]order cialis without prescription[/url] what color is cialis

       Odpowiedz
    0
    0
  38. generic cialis coupons [url=https://cciialiis.com/]order generic cialis online[/url] cialis once day preis

       Odpowiedz
    0
    0
  39. buy cialis in italy [url=https://cciialiis.com/]walmart pharmacy cialis[/url] female cialis women

       Odpowiedz
    0
    0
  40. cialis over counter us [url=https://cciialiis.com/]order cialis from canada[/url] cialis online in usa

       Odpowiedz
    0
    0
  41. differences between levitra cialis [url=https://cciialiis.com/]order cialis online canada[/url] order generic cialis india

       Odpowiedz
    0
    0
  42. cialis makes you bigger [url=https://cciialiis.com/]order cheap cialis online[/url] generic cialis eu

       Odpowiedz
    0
    0
  43. Pingback: viagra 100mg dosage

  44. confezione cialis costo [url=https://cialistf.com/]how much does cialis cost with insurance[/url] nitroglycerin with cialis

       Odpowiedz
    0
    0
  45. cialis erstattung pkv [url=https://cialistf.com/]buy cialis online cheap[/url] cialis lilly preise

       Odpowiedz
    0
    0
  46. amoxicillin 0.5 cena [url=https://amoxilxl.com/]buy generic amoxil online[/url] does amoxicillin kill yeast infections

       Odpowiedz
    0
    0
  47. will taking prednisone for a week cause weight gain [url=https://prednisonetf.com/]prednisone 20mg for sale[/url] prednisone exercise performance

       Odpowiedz
    0
    0
  48. prednisone affect breast milk supply [url=https://prednisonetf.com/]prednisone buy cheap[/url] recommended dose of prednisone for gout

       Odpowiedz
    0
    0
  49. lasix ampul adalah [url=https://lasixmg500.com/]lasix tablets to buy[/url] side effect of lasix 40 mg

       Odpowiedz
    0
    0
  50. oral bumex to lasix conversion [url=https://lasixmg500.com/]order lasix overnight delivery[/url] why do we give lasix after blood transfusion

       Odpowiedz
    0
    0
  51. para que es medicamento lasix [url=https://lasixmg500.com/]iv lasix order[/url] lasix compresse 50 mg

       Odpowiedz
    0
    0
  52. lasix kullanmak [url=https://lasixmg500.com/]can i buy lasix over the counter in australia[/url] how quickly do lasix work

       Odpowiedz
    0
    0
  53. prednisone drug side effects [url=https://prednisonetf.com/]how to buy prednisone[/url] adrenal fatigue prednisone withdrawal

       Odpowiedz
    0
    0
  54. melange cialis viagra [url=https://cialiswh.com/]cialis 20mg low price[/url] buy cialis in nigeria

       Odpowiedz
    0
    0
  55. diuretico lasix efectos [url=https://lasixmg500.com/]buy lasix cvs[/url] drug interactions between digoxin and lasix

       Odpowiedz
    0
    0
  56. iv lasix vs oral lasix [url=https://lasixmg500.com/]lasix drip order[/url] side effects of taking digoxin and lasix

       Odpowiedz
    0
    0
  57. cialis indian generic [url=https://cialiswh.com/]buy cialis very cheap prices fast delivery[/url] cialis with weed

       Odpowiedz
    0
    0
  58. buy lasix overnight delivery [url=https://lasixmg500.com/]blood transfusion orders lasix[/url] lasix paramedic dose

       Odpowiedz
    0
    0
  59. can prednisone lower your blood pressure [url=https://prednisonetf.com/]prednisone on sale[/url] does prednisone raise wbc

       Odpowiedz
    0
    0
  60. prednisone thyroid nodules [url=https://prednisonetf.com/]cheap generic prednisone[/url] prednisone torn muscle

       Odpowiedz
    0
    0
  61. lasix 80 mg side effects [url=https://lasixmg500.com/]how to buy lasix online[/url] lasix peak action

       Odpowiedz
    0
    0
  62. cialis 5 mg costo [url=https://cialiswh.com/]buy cialis online europe[/url] which is best viagra or cialis or levitra

       Odpowiedz
    0
    0
  63. how much water loss on lasix [url=https://lasixmg500.com/]diuretic lasix buy[/url] lasix vs over the counter diuretic

       Odpowiedz
    0
    0
  64. buy 36 hour cialis online [url=https://cialiswh.com/]cialis online daily[/url] cialis usa pharmacy online

       Odpowiedz
    0
    0
  65. g.e. prednisone 20 mg [url=https://prednisonetf.com/]where to buy prednisone online[/url] prednisone hexal 20 mg

       Odpowiedz
    0
    0
  66. prednisone steroid and alcohol [url=https://prednisonetf.com/]buy prednisone 20mg tablets[/url] prednisone dosage before ct scan

       Odpowiedz
    0
    0
  67. prednisone alternatives for lupus [url=https://prednisonetf.com/]buy prednisone pills[/url] can prednisone treat ear infection

       Odpowiedz
    0
    0
  68. chf lasix not working [url=https://lasixmg500.com/]order lasix online cheap[/url] lasix ampullen 250mg

       Odpowiedz
    0
    0
  69. cialis eczanede bulunur mu [url=https://cialisoa.org/]where can u buy cialis[/url] levitra vs cialis bodybuilding

       Odpowiedz
    0
    0
  70. getting pregnant while on cialis [url=https://cialisoa.org/]buy cialis now[/url] cialis harmful effects

       Odpowiedz
    0
    0
  71. recherche cialis viagra [url=https://cialismem.org/#]how to get ciails without a doctor[/url] hersteller cialis

       Odpowiedz
    0
    0
  72. cialis coffee mug [url=https://cialismem.org/#]buy cialis very cheap prices fast delivery[/url] co mocniejsze cialis czy viagra

       Odpowiedz
    0
    0
  73. who makes cialis professional [url=https://cialismem.org/#]how to buy cialis online uk[/url] dosierung cialis 5mg

       Odpowiedz
    0
    0
  74. cialis uk lilly [url=https://cialismem.org/#]cost of cialis without insurance[/url] cialis 40 mg dose

       Odpowiedz
    0
    0
  75. viagra cialis etc [url=https://cialisoa.org/]buy cialis without perscription[/url] what is retail price of cialis

       Odpowiedz
    0
    0
  76. cialis inexpensive [url=https://cialismem.org/#]canada cialis online[/url] muscle pain with cialis

       Odpowiedz
    0
    0
  77. Pingback: where can i buy viagra in amsterdam

  78. [url=https://5cialismg.com/]much does cialis cost without insurance[/url] what makes you harder viagra or cialis

       Odpowiedz
    0
    0

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


7 − jeden =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

(PRE)KREACJA

piątek 23/10/2009
87

O ile sztuka chce wpływać na emocje, by kształtować postawy estetyczne i światopoglądowe, reklama skupia się na nieco bardziej przyziemnym celu. Owszem, niekiedy ambitnie próbuje…


Tylko Śledzika Żal.pl

piątek 25/09/2009
134

Wprowadzenie nowej funkcjonalności w Naszej Klasie było czymś, na co czekała tzw. branża. Miał powstać ósmy cud w mniemaniu niektórych, ale czy oczekiwania były zbyt…


Jak motywować siły sprzedaży? cz.II

czwartek 20/08/2009
2149

Skuteczny program motywacyjny Pamiętajmy, że nie jesteśmy jedyni, którzy wpadli na taki pomysł. Dzisiaj znaczna część producentów już wprowadziła lub właśnie przygotowuje jakieś programy motywacyjne…


Era hiperkomunikacji: firma – klient

wtorek 18/08/2009
978

Prowadzisz firmę, jesteś decydentem, wokół wciąż słyszysz rozmowy o nowych narzędziach komunikacji. Czym tak naprawdę są te narzędzia: czy są rozwiązaniem bolączek i wyzwań, czy…


W poszukiwaniu nowego lub zaginionego wizerunku banków

czwartek 06/08/2009
7

Czasy kryzysu gospodarczego, zawirowań z niektórymi wynikami finansowymi oraz kondycją banków mocno wpłynęły na reputację całego sektora bankowego. Elektroniczne narzędzia, postępujący nacisk na szacunek dla…


Twitter, katalizator komunikacyjnego przewrotu

poniedziałek 27/07/2009
5

Czym jest mikroblogowanie? Nie jest już zabawką dla informatyków, geek’ów i zwolenników technologii. Stało się mainstream’em – w którym doskonale odnajdują się gwiazdy (celebryci), biznes,…


Jak motywować siły sprzedaży? cz. I

poniedziałek 20/07/2009
23

Wielki chaos w wielkim sklepie? Wszyscy wiemy, jak ciężko dziś sprzedać swoje produkty i usługi, nawet jeśli są naprawdę wysokiej jakości. Od klasycznego marketingu produktu,…


Szukajcie, a znajdziecie, czyli prawdziwe powody lojalności

wtorek 14/07/2009
8

O lojalności i programach lojalnościowych napisano już tysiące artykułów. Trudno wyliczyć, ile programów lojalnościowych (przynajmniej z nazwy) funkcjonuje w tej chwili w Polsce. Po co…


List miłosny do marketera. Podpisano: Kreatywny

poniedziałek 15/06/2009
33

Piszę do Was list, wyznanie, a może wyzwanie… Dzisiaj, w tej chwili, nie przeczytacie ani razu słowa na „k”, spędzającego sen z powiek coraz większemu…


NGOsy też korzystają z nowych mediów

piątek 05/06/2009
1511

Ten post jest pierwszym z serii tekstów na temat obecności organizacji pozarządowych w nowych mediach. Dzisiaj zajmiemy się mikroblogami. Mikroblogi to takie serwisy, jak amerykański…