przekłamania w mediach


piątek 18/08/2006
3

Ponad tydzień temu pewnemu amerykańskiemu portalowi zdarzyła się wpadka i przez przypadek udostępnił on około 20 mln zapytań kierowanych przez ponad 650 tys jego użytkowników. Dane były oznaczone numerami identyfikującymi, a nie nazwiskami, ale mimo tego wywołały wielką burzę. Jednej z najpoularniejszych amerykańskich gazet na podstawie kierowanych zapytań udało się zidetyfikować jedno nazwisko. Ktoś napisał artykuł. I się zaczęło.

Wczoraj jadąc do pracy usłyszałem w polskim radio krótki materiał o tym incydencie. W materiale jako komentarz do polskich realiów pojawiła się teza, że w polskiej sieci, w polskich portalach, które zbierają dane osobowe taka sytuacja może się zdarzyć w każdej niemal chwili.

Okraszone to zostało dwiema dla mnie trudnymi do powiązania wypowiedziami.
Pierwsza to ekspert z NASK, który opowiedział o "cookies" które pozwalają śledzić prawie każdy nasz ruch i zbierają mase informacji o nas.

Druga wypowiedź (także krótka, bo to przecież materiał do newsów w radio) to dwa zdania przedstawiciela firmy zajmującej się bezpieczeństwem (jeśli dobrze pamiętam, a nie chcę przekłamywać :-) . Wypowiedź tę można sprowadzić do ostrzeżenia, że jeśli nasza informacja o tym, że wyjeżdzamy na urlop wysłana do znajomych trafi w niepowołane ręce, to jest to sygnał dla "złodziei", że nasze mieszkanie stoi dla nich otworem.

Nic dodać nic ująć.

Rozumiem, że autorom materiału chodziło o wywołanie strachu, jeśli tak to z pewnością to się udało, gdyż podejrzewam, że 90% społeczeństwa nie ma pojęcia co to jest "cookies". I z tego powodu mam żal do mediów, że tak płytko traktują temat i bardzo irytuje mnie demonizowanie cookies (ciasteczek), które są chyba ulubionym tematem wszystkich redaktorów (kiedyś nawet przeczytałem w szanującym się dzienniku, że cookies jest malutkim programem, który bez naszej wiedzy instaluje się na naszym twardym dysku). Połączenie tego z informacją o tym, że ujawiniając treść listu możemy zostać okradzeni jest daleko idącym nadużyciem. I przeciw temu właśnie sobie cichutko protestuje.
Dobranoc wszystkim.

.


Komentarze 3 Dodaj komentarz

 
  1. Osobisci uwazam ze takie zagrozeni e w Polsce nie istnieje poniewaz wiekszosc Polskich portalów dba o swoje zabezpieczenia [ niechlubnym wyjątkiem jest chyba tylko o2.pl ] . Odnosnie mediówto tematy zwiazane z internetem ktore ukazuja sie w nich ukazuja czesto , lekko mowiac mijaja sie z prawda .

       Odpowiedz
    4
    4
  2. Dwie sprawy conajmniej się tu nasuwają. Po pierwsze, żenująco niski poziom wiedzy niektórych dziennikarzy (co mają cookies do wycieku danych? co ma piernik do wiatraka?). Po drugie, szukanie tematów zastępczych i sensacyjek (może sezon ogórkowy jest wytłumaczeniem?). No ale nic, następnym razem, gdy znowu jakiś bank lub inny zus wyrzuci na śmietnik dane osobowe klientów, to będzie można powiedzieć z czystym sumieniem, że jest to wina… cookies :)

       Odpowiedz
    4
    4

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


− trzy = 2

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Moje najnowsze wpisy

 

historia reklamy wyszperana z sieci...

niedziela 19/07/2009
0

W Wielkiej Brytanii, w roku 1996, Unilever otrzymał nagrodę za realizację kampanii „Peperami: It’s a bit of an Animal. ” Była to kampania wykorzystująca wiele mediów,…


początki advergamingu

niedziela 03/05/2009
1

Trudno w to uwierzyć, ale początki reklamy w grach sięgają 1964 roku. W automatach do gier (filpperach) pojawił się samochód marki Mustang.


w stylu retro oczywiście o Atari

sobota 02/05/2009
0

Jestem w trakcie pisania tekstu o historii advergamingu na świecie oraz w Polsce. Szperając na YouTube oraz w archiwach Atari znalazłem ciekawą reklamę gry z…


Gry reklamowe w przeglądarkach – nowa jakość

poniedziałek 17/11/2008
3


Gracze to wpływowa grupa!

środa 12/11/2008
4

Docierając do graczy docierasz do ich przyjaciół i kolegówGracze znacznie bardziej wpływają na otoczenie niż ich koledzy, którzy nie grają. Ostanie badanie IGN Entertiment oraz…


kryzys psia kość, będzie dobrze

poniedziałek 03/11/2008
12

Będzie normalnie, bo to co się działo do tej pory było rosnącą nienormalnością. Ludziom się w głowach zaczęło przewracać, pensje rosły, odwrotnie proporcjonalnie do efektywności…


5 mitów o reklamie w grach

piątek 31/10/2008
3

Konsumenci coraz bardziej wchodzą do świata gier. Coraz więcej czasu spędzają na świadomej rozrywce. Tak jak decydują się na płatną telewizję, czy zakup biletu do…


Wyłączność na Polskę - IGA Worldwide

środa 24/09/2008
0

Mamy wyłączność IGA Worldwide na Polskę! To nowe możliwości dla marketerów niespotykane dotąd w Polsce. Dynamiczna reklama w grach, gdzie kampanię można uruchomić w 5…


Wielkie granie w Blue City 5-6 kwietnia

niedziela 30/03/2008
2

Dopinamy ostatnie szczegóły imprezy. W dniach 5-6 kwietnia w warszawskim centrum handlowym „Blue City” odbędzie się największa impreza dla miłośników gier komputerowych podczas tej wiosny.…


sieci afiliacyjne i sieci rekamowe, konkurencja czy symbioza?

czwartek 20/03/2008
9

Dawno nie pisałem, wedle zasady, że milczenie jest złotem. Dzisiaj na rozgrzewkę krótkie przemyślenia na temat tego czy sieci afiliacyjne są zagrożeniem dla sieci reklamowych,…