kryzys psia kość, będzie dobrze


poniedziałek 03/11/2008

Będzie normalnie, bo to co się działo do tej pory było rosnącą nienormalnością. Ludziom się w głowach zaczęło przewracać, pensje rosły, odwrotnie proporcjonalnie do efektywności pracy. Jak już w taksówce było słychać, że na giełdzie można zarobić to znak aby z niej uciekać. Sytuacja oczywiście nie jest taka banalna, bo gdyby była, pewnie ktoś mądry by ją naprawił. Chcemy tego czy nie świat jest systemem naczyń połączonych. Na polskiej GPW ponad 30% to kapitał zagraniczny, który ma ogromny wpływ na to co się dzieje. Jak kapitał odpływa to cała giełda leci na pysk. Banki nie chcą pożyczać sobie pieniędzy i waluty lecą w górę. Dobrze, że za przykładem banku Watykańskiego uciekłem z funduszy akcyjnych i akcji już ponad 5 miesięcy temu, ale nie o tym chciałem.
Pędząca lokomotywa gospodarki lekko zwolni. To spowoduje, że firmy zwolnią trochę ludzi (a raczej zwolnią tempo ich zatrudniania). Polskę uratują pieniądze z Unii Europejskiej, które nadal sączą się do nas strumieniem (polecam się wokół tego zakręcić i potraktować to jak zdobywanie Klienta – czyli źródła przychodów).

Jak to może odczuć branża reklamy internetowej?

1. umocnią się Google i sieci afiliacyjne
Marketerzy będą się zwracać ku sposobom reklamowania się, które są zorientowane na efekt i pozwalają się za nie rozliczać. Dlatego też Google i sieci afiliacyjne (Afilo, Tradedoubler, itd.) będą się nadal rozwijać i umocnią swoje pozycje. Duże portale obserwując tendencje rynkowe już przygotowały się do oferowania części swojej powierzchni w modelu pay per performance (kupiły oprogramowanie pozwalające rozliczać takie działania i edukują swoje działy sprzedaży).

2. Małe witryny i małe sieci reklamowe mogą mieć kłopot
Witryny, które sprzedają swoją powierzchnię jedynie w modelu CPM mogą mieć kłopot ze sprzedażą tej powierzchni. Podobnie się ma rzecz z niewielkimi sieciami reklamowymi, które aby przetrwać będą musiały udzielać bardzo wysokich rabatów a także bedą zmuszone do uderzania do klientów bezpośrednio z ominięciem domów mediowych. Bez tego mogą nie przetrwać. Średnim witrynom także będzie ciężko przebić się do domów mediowych. W dużej mierze będzie to zależeć od ludzi, bo przecież firma to ludzie (zawsze), a dobrzy ludzie potrafią przetrwać i najcięższe czasy.

3. Czy powróci era brokera?
Z kolei domy mediowe mogą zacząć redukować swoje koszty i zaczną łaskawszym okiem spoglądać na brokerów, którzy rexdukują koszty operacyjne i mogą zaoferować dobry rabat a co za tym idzie bezpieczną pracę. Co prawda nie jest to kryzys z roku 1987 czy 2000 i domy mediowe mają już specjalne działy reklamy internetowej, ale może się okazać że ich "niewielka" redukcja i rozpoczęcie pracy z brokerem będzie po prostu sposobem na przetrwanie kryzysu (spowolnienia jak kto woli).

4. Co z nowymi kanałami reklamy?
Co z reklamą w grach, co z reklamą w telefonach komórkowych.
Nic.
Bedzie się rozwijać tak jak się rozwija. Na tym rynku są nadal bardzo niewielkie pieniądze, więc eksperymentatorów nie zabraknie. Rok 2009 to rok w którym te kanały będą walczyć o stanie się pełnoprawnym medium, które będzie uwzględnianie w media planach. Wszystko wskazuje na to, że tak się właśnie stanie.
Czego sobie i Państwu życzę.

Nie ma co się wymądrzać.
Jak zwykle czas pokaże i to bez względu na to kto jutro wygra wybory prezydenckie w USA :-)


Moje najnowsze wpisy

 

historia reklamy wyszperana z sieci...

niedziela 19/07/2009

W Wielkiej Brytanii, w roku 1996, Unilever otrzymał nagrodę za realizację kampanii „Peperami: It’s a bit of an Animal. ” Była to kampania wykorzystująca wiele mediów,…


początki advergamingu

niedziela 03/05/2009

Trudno w to uwierzyć, ale początki reklamy w grach sięgają 1964 roku. W automatach do gier (filpperach) pojawił się samochód marki Mustang.


w stylu retro oczywiście o Atari

sobota 02/05/2009

Jestem w trakcie pisania tekstu o historii advergamingu na świecie oraz w Polsce. Szperając na YouTube oraz w archiwach Atari znalazłem ciekawą reklamę gry z…


Gry reklamowe w przeglądarkach – nowa jakość

poniedziałek 17/11/2008


Gracze to wpływowa grupa!

środa 12/11/2008

Docierając do graczy docierasz do ich przyjaciół i kolegówGracze znacznie bardziej wpływają na otoczenie niż ich koledzy, którzy nie grają. Ostanie badanie IGN Entertiment oraz…


5 mitów o reklamie w grach

piątek 31/10/2008

Konsumenci coraz bardziej wchodzą do świata gier. Coraz więcej czasu spędzają na świadomej rozrywce. Tak jak decydują się na płatną telewizję, czy zakup biletu do…


Wyłączność na Polskę - IGA Worldwide

środa 24/09/2008

Mamy wyłączność IGA Worldwide na Polskę! To nowe możliwości dla marketerów niespotykane dotąd w Polsce. Dynamiczna reklama w grach, gdzie kampanię można uruchomić w 5…


Wielkie granie w Blue City 5-6 kwietnia

niedziela 30/03/2008

Dopinamy ostatnie szczegóły imprezy. W dniach 5-6 kwietnia w warszawskim centrum handlowym „Blue City” odbędzie się największa impreza dla miłośników gier komputerowych podczas tej wiosny.…


sieci afiliacyjne i sieci rekamowe, konkurencja czy symbioza?

czwartek 20/03/2008

Dawno nie pisałem, wedle zasady, że milczenie jest złotem. Dzisiaj na rozgrzewkę krótkie przemyślenia na temat tego czy sieci afiliacyjne są zagrożeniem dla sieci reklamowych,…


walka w grze

piątek 26/10/2007

Już podjęte decyzje. Już po wyborach. Emocje opadają, zaczyna się normalne życie. Walka przedwyborcza była na wielu frontach, między innymi na wirtualnej arenie w grach…