Kijów, 6 rano


sobota 02/09/2006

Parę słów na temat rynku reklamy internetowej na Ukrainie.

Kijów to piękne miasto. To co rzuca się od razu w oczy to ilość zieleni. Bardzo dużo drzew, wszędzie. Mówi się, że jest to miasto w parku. Przed wejściem do biura ClickAd stoi kilka wielkich, niezwykle wysokich kasztanowców. Tutaj jeszcze nie dotarły pasożyty, które trawią je w Polsce (szrotówek kasztanowiaczek) i mają mnóstwo zielonych liści, które powoli zaczynają zmieniać barwę na żółtą. Idzie jesień, nie ma na to rady. Zaczynają spadać prześliczne kasztany. Ich błyszczący brąz, jest chyba jednym z najpiękniejszych kolorów jesieni.

Biznes
Kręci się coraz szybciej. Widać to w Kijowie na każdym kroku. Drogie auta jak Audi Q7, najnowsze BMW, Bentley, Austin Martin czy Cadillac spotykam na każdym kroku. Kijów także się buduje, wszędzie widać dźwigi, gdzie powstają nowe wysokie biurowce i osiedla. Na Ukrainie pojawia się coraz więcej polskich firm (PZU, Kredyt Bank, Sanitec Kolo, Atlas, etc). W ślad za nimi pojawiają się także filie polskich agencji reklamowych.

Rynek reklamy internetowej
Trudno go jeszcze precyzyjnie określić. Szacunki mówią, że na Ukrainie jest od 2 do 3 mln użytkowników Internetu. Zaś wydatki na reklamę, także słabo zbadane, są w granicach 3 mln USD,

Największe portale, witryny internetowe:
Bigmir. net
Ukr. net
Meta. ua

Wyszukiwarki:
Google
Yandex (rosyjski)
Meta. ua (ukraiński)

Systemy wymiany bannerów
‶Raskrutka”
Abn-ad. com
Bigbn (także należy do bigmir)
Advertarium

Komunikatory
Tutaj prym wiedzie ICQ, podobnie jak w Polsce 8-9 lat temu, kiedy Gadu-Gadu dopiero raczkowało. ICQ zawdzięcza swoją silną pozycję dzięki układowi z bigmir. net, gdzie jest bardzo mocno promowany. Skype nie jest bardzo popularny, korzystają z niego głównie zagraniczne firmy, aby obniżyć koszty komunikacji. Ciekawe czy pojawi się tutaj jakiś lokalny komunikator.

Sposób sprzedawania reklamy
Króluje tutaj model sprzedaży na czas, zwykle na tydzień. Nie ma zbyt zaawansowanych systemów adserwerowych, najpopularniejszym rozwiązaniem jest darmowy adserwer PHPAdsNew. Billboardy są troszkę inne niż w Polsce, bo mają rozmiar 760×90.

Agencje i domy mediowe już tu są
Jest Mindshare, The Media Edge, Zenith Media i Starcom, Ogilvy, Leo Burnett i wiele innych. Internet jest przez nich traktowany podobnie jak w Polsce kilka ładnych lat temu. Przy zakupie reklamy w Internecie zwykle korzystają z pośredników.

Musimy sobie pomagać
Gemius otworzył tutaj swoje przedstawicielstwo już ponad rok temu. Realizuje tutaj projekt badania Gemius Audience, w którym jest już blisko 50 witryn. Oferuje także pełną paletę badań. Dużo pracy i wysiłku, ale są już pierwsze efekty. Spotkanie z Gemiusem bardzo wiele mi pomogło. Długa rozmowa z Dmitrijem pozwoliła poznać ten rynek w znacznie krótszym czasie niż samodzielne stukanie do agencji. ClickAd będzie korzystać z Gemius Audience na Ukrainie. Maszyna na hit collector już czeka na instalację. Dzięki temu rozwiązaniu wszystkie witryny z sieci ClickAd będą badane i ich wyniki będzie można przeglądać w Gemius Explorerze (programie do analizowania wyników badań).

.


Moje najnowsze wpisy

 

historia reklamy wyszperana z sieci...

niedziela 19/07/2009

W Wielkiej Brytanii, w roku 1996, Unilever otrzymał nagrodę za realizację kampanii „Peperami: It’s a bit of an Animal. ” Była to kampania wykorzystująca wiele mediów,…


początki advergamingu

niedziela 03/05/2009

Trudno w to uwierzyć, ale początki reklamy w grach sięgają 1964 roku. W automatach do gier (filpperach) pojawił się samochód marki Mustang.


w stylu retro oczywiście o Atari

sobota 02/05/2009

Jestem w trakcie pisania tekstu o historii advergamingu na świecie oraz w Polsce. Szperając na YouTube oraz w archiwach Atari znalazłem ciekawą reklamę gry z…


Gry reklamowe w przeglądarkach – nowa jakość

poniedziałek 17/11/2008


Gracze to wpływowa grupa!

środa 12/11/2008

Docierając do graczy docierasz do ich przyjaciół i kolegówGracze znacznie bardziej wpływają na otoczenie niż ich koledzy, którzy nie grają. Ostanie badanie IGN Entertiment oraz…


kryzys psia kość, będzie dobrze

poniedziałek 03/11/2008

Będzie normalnie, bo to co się działo do tej pory było rosnącą nienormalnością. Ludziom się w głowach zaczęło przewracać, pensje rosły, odwrotnie proporcjonalnie do efektywności…


5 mitów o reklamie w grach

piątek 31/10/2008

Konsumenci coraz bardziej wchodzą do świata gier. Coraz więcej czasu spędzają na świadomej rozrywce. Tak jak decydują się na płatną telewizję, czy zakup biletu do…


Wyłączność na Polskę - IGA Worldwide

środa 24/09/2008

Mamy wyłączność IGA Worldwide na Polskę! To nowe możliwości dla marketerów niespotykane dotąd w Polsce. Dynamiczna reklama w grach, gdzie kampanię można uruchomić w 5…


Wielkie granie w Blue City 5-6 kwietnia

niedziela 30/03/2008

Dopinamy ostatnie szczegóły imprezy. W dniach 5-6 kwietnia w warszawskim centrum handlowym „Blue City” odbędzie się największa impreza dla miłośników gier komputerowych podczas tej wiosny.…


sieci afiliacyjne i sieci rekamowe, konkurencja czy symbioza?

czwartek 20/03/2008

Dawno nie pisałem, wedle zasady, że milczenie jest złotem. Dzisiaj na rozgrzewkę krótkie przemyślenia na temat tego czy sieci afiliacyjne są zagrożeniem dla sieci reklamowych,…