Parę słów na temat rynku reklamy internetowej na Ukrainie.
Kijów to piękne miasto. To co rzuca się od razu w oczy to ilość zieleni. Bardzo dużo drzew, wszędzie. Mówi się, że jest to miasto w parku. Przed wejściem do biura ClickAd stoi kilka wielkich, niezwykle wysokich kasztanowców. Tutaj jeszcze nie dotarły pasożyty, które trawią je w Polsce (szrotówek kasztanowiaczek) i mają mnóstwo zielonych liści, które powoli zaczynają zmieniać barwę na żółtą. Idzie jesień, nie ma na to rady. Zaczynają spadać prześliczne kasztany. Ich błyszczący brąz, jest chyba jednym z najpiękniejszych kolorów jesieni.
Biznes
Kręci się coraz szybciej. Widać to w Kijowie na każdym kroku. Drogie auta jak Audi Q7, najnowsze BMW, Bentley, Austin Martin czy Cadillac spotykam na każdym kroku. Kijów także się buduje, wszędzie widać dźwigi, gdzie powstają nowe wysokie biurowce i osiedla. Na Ukrainie pojawia się coraz więcej polskich firm (PZU, Kredyt Bank, Sanitec Kolo, Atlas, etc). W ślad za nimi pojawiają się także filie polskich agencji reklamowych.
Rynek reklamy internetowej
Trudno go jeszcze precyzyjnie określić. Szacunki mówią, że na Ukrainie jest od 2 do 3 mln użytkowników Internetu. Zaś wydatki na reklamę, także słabo zbadane, są w granicach 3 mln USD,
Największe portale, witryny internetowe:
Bigmir. net
Ukr. net
Meta. ua
Wyszukiwarki:
Google
Yandex (rosyjski)
Meta. ua (ukraiński)
Systemy wymiany bannerów
âśRaskrutka”
Abn-ad. com
Bigbn (także należy do bigmir)
Advertarium
Komunikatory
Tutaj prym wiedzie ICQ, podobnie jak w Polsce 8-9 lat temu, kiedy Gadu-Gadu dopiero raczkowało. ICQ zawdzięcza swoją silną pozycję dzięki układowi z bigmir. net, gdzie jest bardzo mocno promowany. Skype nie jest bardzo popularny, korzystają z niego głównie zagraniczne firmy, aby obniżyć koszty komunikacji. Ciekawe czy pojawi się tutaj jakiś lokalny komunikator.
Sposób sprzedawania reklamy
Króluje tutaj model sprzedaży na czas, zwykle na tydzień. Nie ma zbyt zaawansowanych systemów adserwerowych, najpopularniejszym rozwiązaniem jest darmowy adserwer PHPAdsNew. Billboardy są troszkę inne niż w Polsce, bo mają rozmiar 760×90.
Agencje i domy mediowe już tu są
Jest Mindshare, The Media Edge, Zenith Media i Starcom, Ogilvy, Leo Burnett i wiele innych. Internet jest przez nich traktowany podobnie jak w Polsce kilka ładnych lat temu. Przy zakupie reklamy w Internecie zwykle korzystają z pośredników.
Musimy sobie pomagać
Gemius otworzył tutaj swoje przedstawicielstwo już ponad rok temu. Realizuje tutaj projekt badania Gemius Audience, w którym jest już blisko 50 witryn. Oferuje także pełną paletę badań. Dużo pracy i wysiłku, ale są już pierwsze efekty. Spotkanie z Gemiusem bardzo wiele mi pomogło. Długa rozmowa z Dmitrijem pozwoliła poznać ten rynek w znacznie krótszym czasie niż samodzielne stukanie do agencji. ClickAd będzie korzystać z Gemius Audience na Ukrainie. Maszyna na hit collector już czeka na instalację. Dzięki temu rozwiązaniu wszystkie witryny z sieci ClickAd będą badane i ich wyniki będzie można przeglądać w Gemius Explorerze (programie do analizowania wyników badań).